Tots ho sabíem o ho imaginàvem. I malgrat els clixés i les falses creences, ara es confirma. El comerç berguedà està a l’UCI. La crisi produïda per la pandèmia colpeja fort a molts sectors, en especial al sector comercial, quan ja venia tocat d’abans. La frenada del consum és un problema global derivat de la crisi, però al Berguedà en tenim dos més d’especialment greus que ja portem arrossegant d’abans: l’envelliment dels nostres comerciants i la fuita de consum a altres ciutats més grans.
L’edat mitjana dels nostres comerciants és de 50-55 anys. El 15 % es vol prejubilar i 2/3 parts es jubilarà quan arribi a l’edat permesa (65 anys). I per acabar-ho d’arrodonir sabem que tan sols un 20 % dels establiments tenen successors, mentre que un 65 % tancarà sense successor i sense buscar un traspàs. Aquestes dades, extretes d’enquestar a 150 comerciants de la ciutat de Berga, són un autèntic drama. En 10 anys, l’activitat comercial perdrà molt de múscul fins a esdevenir residual, cedint aquest espai a grans ciutats de fora la comarca.
D’altra banda, sabem que el sector alimentari és el que aguanta el comerç de la comarca. Els nostres productors són capaços de captar consumidors de fora del Berguedà. Mentre que sectors com el de la moda, el de complements de la llar o el sector electrònic perden fins a un 45 % de consumidors. És a dir, pràcticament un de cada dos berguedans marxem fora de la comarca per consumir aquests articles. Aquestes dades estan extretes de l’exhaustiva anàlisi sobre els hàbits de consum que la Diputació de Barcelona fa cada dos anys, l’últim el 2019.
Però, no tot són males notícies: la voluntat majoritària dels comerciants és reinventar-se, volen veure la situació com una oportunitat.
Des de la Junta de Bergacomercial coneixem les receptes que cal seguir per afrontar els temps que venen. Tenim molt clar que la digitalització ha de ser una eina per arribar al consumidor local, una eina d’actualització per arribar als joves. Una modernització que ha de permetre, també, fer atractius els nostres comerços i la nostra professió. I tot des d’un punt de vista comarcal.
Des de Bergacomercial volem participar en el desenvolupament estructural i urbanístic de la ciutat per poder fer una Berga més amable i còmode per als veïns i visitants. Plantejar un terreny de joc ideal perquè la gent passegi i accedeixi a l’oferta comercial que els nostres comerciants porten a la ciutat i a la comarca. Volem ser actius en afrontar els problemes comarcals, per ajudar a mantenir viu el comerç dels pobles més petits, per aquest motiu hem ajudat a crear la Federació del Comerç Berguedà.
Ni l’envelliment, ni la fuga del consum ni aquesta pandèmia ens desviarà un mil·límetre de la feina que hem de fer. Recollir dades, analitzar-les, proposar, convèncer i sobretot treballar de valent. Perquè com molt bé diu el periodista Jordi Bosch, una ciutat sense comerç és una urbanització sense personalitat.
Amb fugues, envellits… però amb feina per fer i ganes de fer-la. Som-hi!