És el principal cavall de batalla de bona part del Berguedà ara mateix. El confinament municipal talla les ales a molts municipis de la comarca i, a alguns negocis, els deixa tocats de mort. El turisme i la restauració són el sector més afectat per les restriccions actuals i també han fet arribar al Govern les seves queixes. Ho han fet en una reunió organitzada per la patronal d’empresaris (ACEB), on ha demanat unes restriccions més flexibles i d’àmbit supramunicipal.
La resposta de la Generalitat no ha estat especialment esperançadora. El Director General de Turisme, Octavi Bono, ha assegurat haver defensat millores davant els responsables de Salut i d’Interior, que són els que dictaminen les restriccions. Però ha admès que entén que puguin ser poques, les millores, fins que les dades epidemiològiques millorin. Bono, això sí, s’ha mostrat esperançat de poder recuperar algunes llibertats com la possibilitat d’acollir reserves de nuclis familiars en allotjaments turístics de fora del municipi… Però només quan les dades millorin.
L’ACEB ha coordinat dues trobades. La primera ha estat entre les juntes directives de l’Associació d’Hostaleria i Turisme i l’Associació d’Agroturisme amb Octavi Bono. I la segona ha estat amb la Directora General de Comerç, Montserrat Vilalta, i també s’hi han afegit els representants de la Federació del Comerç del Berguedà i de Bergacomercial. En totes dues trobades hi ha hagut representants de l’ACEB i del Departament d’Empresa a la Catalunya central.
El comerç reclama ajuts concrets i un aparador digital comarcal
El comerç han centrat les seves peticions en disposar d’ajudes destinades a la digitalització del sector i la creació d’un aparador conjunt. Segons han explicat en la reunió, l’objectiu del sector comercial -a través de la nova federació que agrupa totes les unions de botiguers de la comarca- és crear una plataforma de venda online amb tots els productes del petit comerç de la comarca. Amb aquesta eina, la federació comercial confia poder evitar la fuga de clients a comarques veïnes.
La resposta del Govern ha estat positiva. Montserrat Vilalta veu amb bons ulls la finestreta única online que planteja el territori i considera que pot ser viable sempre que tingui “un element diferencial” respecte altres market-places. Per exemple, un d’aquests factors diferenciadors, ha dit Vilalta, podria ser vendre una marca de territori.
Tot això, quan fa tot just tres mesos que va néixer El Formiguer, el primer market-place del Berguedà, amb els mateixos objectius que ara plantegen les unions de botiguers. La diferència és que, aquesta vegada, el petit comerç vol forçar que sigui el sector públic qui lideri la creació d’aquesta finestreta única online. I, a més, entenen que el projecte va molt lligat a les noves línies d’ajuts que la Directora General de Comerç ha reconegut que preparen per empènyer els negocis a reinventar-se i a créixer a través de la digitalització.