L’Ajuntament de Berga marca distància respecte el d’Esparreguera i diu que té arguments jurídics a favor del conveni que acaba de signar amb l’empresa pública Sumar per a la gestió de la residència. Recordem que el TSJC ha tombat el conveni que uneix Sumar i l’Ajuntament del Baix Llobregat. D’entrada, el govern de Berga ha matisat que, a diferència d’Esparreguera, a Berga l’Ajuntament no és accionista de Sumar, i això -diu- els situa en una posició diferent. L’alcaldessa, Montse Venturós, ha explicat que a Esparreguera l’Ajuntament ha fet una encomana integral de la gestió de la residència i, en el cas de la Sant Bernabé, només s’ha subrogat allò que el patronat de la residència ara mateix no té: gerència, gestió de recursos humans, manteniment, informàtics, etc.
El principal punt on s’aferra el govern és que el personal, com fins ara, segueix penjant directament del patronat i, per tant, de l’Ajuntament. A Esparreguera, el personal penja directament de Sumar. El govern, això sí, ha reconegut que el patronat no té la infraestructura que ha de tenir per ser un organisme autònom: “Hauríem de funcionar exactament igual que l’Ajuntament, i ara mateix això no passa”. Per això, explica l’alcaldessa, una de les fites dels propers mesos és dotar el patronat de les eines que marca la llei. El primer que faran -i que ja han acordat- és la contractació d’una persona que s’encarregui de la comptabilitat de patronat.
Totes aquestes mancances són les que han empès el secretari municipal a dictar un informe desfavorable a la signatura del conveni amb Sumar. El secretari -ha explicat la mateixa alcaldessa- defensa que, com que el patronat no té aquesta estructura, no pot fer convenis com el que acaba de signar. Però, encara i així, el govern ho ha fet perquè s’ha assessorat amb experts jurídics externs a l’Ajuntament que han trobat l’escletxa legal per tirar-ho endavant. En aquest sentit l’alcaldessa ha defensat que “la llei permet aquest tipus de convenis interadministratius” i ho ha comparat amb un precedent recent per a l’administració berguedana: “És exactament el mateix tipus de conveni que es va signar a l’octubre amb l’empresa pública Salut Catalunya central per al traspàs de l’hospital, i aleshores ningú va posar en dubte que el control públic es preservava”.
La nova directora serà contractada en els propers dies
Una de les primeres tasques compartides entre l’Ajuntament i Sumar ha estat l’elecció de la nova directora de la residència. Qui la paga és l’Ajuntament, com tots els altres treballadors de la residència, però qui gestiona els recursos humans de la residència és Sumar, tal com fixa el conveni. Per això, i malgrat no haver signat el conveni, l’Ajuntament ha tingut en compte l’assessorament de Sumar a l’hora d’escollir la directora.
L’alcaldessa ha explicat que es van valorar fins a tres candidatures. Va ser Sumar qui va entrevistar fins a tres vegades les tres persones aspirants, i també ha estat l’empresa qui s’ha decantat per una d’elles. L’alcaldessa també ha afegit que, un cop hi va haver una proposta per part de l’empresa pública gestora, es va traslladar al patronat i, segons diu, els patrons hi van donar el vistiplau. La nova directora no ha començat a treballar, tal com ha recalcat l’alcaldessa per desmentir informacions aparegudes als mitjans: “Ha estat a la residència per conèixer i presentar-se a les treballadores, però no s’incorporarà de manera efectiva fins que se signi el contracte”.
Cal recordar que l’antiga directora va agafar la baixa a mitja tardor, setmanes abans de l’esclat del brot que va afectar severament la residència. Venturós ha explicat que van demanar suport al Departament d’Afers Socials, Benestar i Famílies per suplir la baixa, però la Generalitat no els va poder ajudar, i la direcció s’ha suplert de manera provisional amb treballadores del centre.
El 8% de la facturació cap a Sumar. Per què?
L’empresa Sumar s’endurà el 8% de la facturació de la residència a canvi d’assumir la gestió d’aquestes àrees que no pot cobrir ara mateix el patronat. L’alcaldessa ha explicat que aquest 8% és el que fixen els estatuts de l’empresa pública i suposarà un cost estimat d’entre 120.000 i 130.000 euros anuals per a l’Ajuntament. Venturós ha afegit que, segons els comptes de l’Ajuntament, dotar el patronat de tota l’estructura que ara aportarà Sumar suposaria uns 150.000 euros, de manera que, ara per ara, el conveni amb Sumar és l’opció més viable.
L’alcaldessa, això sí, ha reconegut que “ens hauria anat bé un termini més” del conveni que fins ara permetia que l’hospital acompanyés la residència. Malgrat tot, a l’hospital aquest conveni no li sortia a compte, tal com ha admès la pròpia alcaldessa. Per què? Doncs perquè no s’hi contemplava el cost del personal de manteniment, malgrat que el servei sí que s’estava donant. Venturós ha defensat que l’acord amb Sumar per aquests quatre mesos “no és que surti més car, és que s’hi inclouen tots els serveis que s’han de donar i d’alguna manera o altra s’han de pagar”.
A banda, l’alcaldessa ha matisat que ara mateix hi ha una trava que frustra moltes de les maniobres que pot fer l’Ajuntament: el pla d’ajust que hi ha des del 2012 a causa de la profunda crisi econòmica del consistori. Aquest pla d’ajust no permet contractar personal ni crear o entrar en organismes. Venturós, això sí, ha recalcat que des de fa mesos busquen la manera de sortir d’aquest pla d’ajust: “No és només per la residència. Això ens facilitaria molt les coses en totes les àrees”.
Tenint en compte el càlcul estimat d’entre 120.000 i 130.000 euros anuals que fa l’Ajuntament pel servei que dona Sumar, l’empresa pública rebrà més de 10.000 euros mensuals durant aquests quatre mesos de gestió d’àrees. L’Ajuntament, per la seva banda, fiscalitzarà l’acció de l’empresa a través de reunions setmanals on Sumar detallarà què fa.
I després dels quatre mesos?
Venturós ha deixat clar que aquests quatre mesos han de servir per explorar tots els possibles models de gestió de la residència. L’alcaldessa ha matisat que la decisió final s’haurà de consensuar en el si del patronat. Aquest mateix cap de setmana -ha explicat- s’han interessat per models públics de residències que funcionen a Catalunya. El que tenen clar és que el model serà públic 100%.
Una via és formalitzar un conveni de més llarg recorregut amb Sumar. Un segon camí és dotar d’infraestructura el patronat, que a nivell jurídic seria funcionar com un organisme autònom administratiu. Una altra opció seria crear un organisme autònom mercantil, que, segons paraules de la pròpia alcaldessa, “és més potent a nivell jurídic” que l’actual fórmula del patronat. També hi ha l’opció de la fundació benèfica, que és el model que ara mateix impera a l’hospital comarcal. I fins i tot hi ha un model al Baix Empordà -ara per ara utòpic, al Berguedà, però que també s’ha explorat-, que consisteix en una sola empresa pública que gestiona l’hospital, el CAP i totes les residències públiques de la comarca.