La campanya “Rasca i Compra al Berguedà” ha injectat 60.730 euros de les arques públiques als establiments de la comarca durant la campanya de Nadal. Set ajuntaments i el Consell Comarcal hi van invertir 133.000 euros, als quals s’ha de descomptar els costos de disseny i impressió dels vals. Però finalment només s’han bescanviat el 56% dels vals impresos, de manera que prop de la meitat dels diners pressupostats per oferir descomptes als clients no s’han acabat gastant.
Cada val premiat obligava a fer una compra mínima de 20 euros en un comerç i, del tiquet final, es descomptaven 10€, que són els que es finançaven amb la inversió del Consell Comarcal i els set ajuntaments (Avià, Bagà, Berga, Casserres, Cercs, Guardiola i Olvan). El Consell Comarcal calcula que la injecció total per al comerç ha estat de més de 121.000 euros, entenent que cada 10 euros invertits per l’administració s’hi han sumat almenys 10 euros més pagats pel client.
La campanya es va portar a terme del 20 de desembre de 2020 al 28 de febrer de 2021. El format utilitzat va ser una injecció de diners en format de targetes rasca per tal que les compres habituals que realitzaven els clients pugessin ser recompensades en forma de vals de compra per reinvertir als establiments. Es van imprimir més de 100.000 vals i, d’aquests, més de 10.000 tenien premi, un cop els rascaves.
El 91% dels establiments inscrits se n’han beneficiat
Un total de 197 establiments del Berguedà es van inscriure a la campanya “Rasca i Compra al Berguedà” i el nombre d’establiments que se’n han beneficiat, és a dir, que han rebut almenys una targeta premiada, han estat 180, el 91% de tots els participants. La mitjana d’ingressos de cada establiment participant gràcies a les targetes rasca premiades ha estat de 308,3 euros.
Un cop finalitzada la campanya, el Consell Comarcal del Berguedà i l’Agència de Desenvolupament del Berguedà valoren positivament els resultats. El president del Consell, Josep Lara, ha destacat “el front comú amb els ajuntaments” i considera que els xecs regal han tingut “un important efecte multiplicador”. Per la seva banda, el president de l’Agència, Lluís Vall, ha assegurat que “els establiments estan contents de poder veure incrementar els ingressos amb aquestes ajudes; i els compradors, contents de poder augmentar la despesa”. Vall també ha celebrat que la campanya ha forçat que els diners es quedessin al comerç berguedà i ha evitat que se n’anessin a altres llocs.
Vall ha assegurat que amb la campanya “hem evitat que els diners se’n anessin a altres lloc i s’han quedat als comerços d’aquí. Hem de seguir apostant per sinergies comunes. En futures ocasions hi hem de ser tots i digitalitzar l’operativitat per part de tothom, però en definitiva, estem molt contents d’haver injectat aquests diners”.