Ja fa deu anys que les escoles i els instituts del Berguedà fomenten l’emprenedoria a través d’una assignatura que consisteix a crear una cooperativa. El projecte és una iniciativa de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà en col·laboració amb Valnalón. Va començar el curs 2010-2011 i aquesta setmana culminarà la seva primera dècada de vida.
El punt àlgid de cada curs és el Mercat de Cooperatives, que aplega totes les propostes que durant tot l’any s’han treballat a l’aula. Totes elles formen un mercat on ofereixen els productes de la cooperativa. El mercat serà, com sempre al passeig de la Indústria, però la novetat d’aquest any és que compta amb dues activitats addicionals: una galeria d’art a Montmajor i Olvan, i una parada a Gironella. En aquests punts, dissabte, també s’hi exposarà la feina feta durant mesos per cooperatives.
20 cooperatives en 16 centres diferents
En els projectes d’emprenedoria d’aquest any hi han participat 356 alumnes de 16 centres educatius, que han creat fins a 20 projectes. La gran majoria d’aquests alumnes participaran en el Mercat de Cooperatives Escolars de Berga. En total hi seran 271 alumnes de 12 centres educatius que han creat 15 cooperatives.
A banda, dues cooperatives amb 36 alumnes de les escoles de Montmajor i Olvan realitzaran una galeria d’art del 24 al 28 de maig a tots dos municipis. L’Escola de Gironella també s’hi suma amb la cooperativa “Giromàgics”, formada per 24 alumnes van decidir realitzar una parada a la seva vila aquest dissabte passat, 22 de maig. I finalment un centre educatiu de secundària ha decidit no realitzar cap mena d’activitat fora del centre educatiu enguany a causa de la situació de la Covid-19.
Aquests esdeveniments són la culminació d’un projecte que ha durat tot el curs escolar i es treballa des de diferents matèries escolars de forma transversal. Per exemple, el càlcul dels costos i preus de venda dels productes des de matemàtiques, la presentació des de llengua catalana, etc. Així, durant el curs escolar, els alumnes han d’assumir el rol d’empresaris, a través de crear i gestionar la seva cooperativa.
La creació i funcionament de les cooperatives escolars és lleugerament diferent entre primària i secundària. A primària elaboren els productes directament els alumnes (CUEME), mentre que a secundària s’estableixen relacions comercials amb altres cooperatives d’alumnes d’altres comunitats autònomes o països, amb la finalitat d’importar i exportar productes entre si (EJE).
Els beneficis van a una entitat social i a una activitat grupal
Finalment amb els guanys obtinguts de les vendes es retorna el capital social aportat per cada alumne, es realitza una donació a una entitat d’àmbit social i solidari del territori i finalment els mateixos alumnes decideixen una activitat per fer de forma grupal (excursió, berenar, activitats d’aventura…). El projecte d’emprenedoria a l’escola es porta a terme amb el suport de la Diputació de Barcelona.
En aquests primers deu anys de vida, el projecte de les cooperatives escolars ha permès crear 222 cooperatives en 27 centres educatius. En total han viscut el projecte fins a 4.130 alumnes. I el projecte segueix endavant, malgrat que l’any passat la pandèmia obligués a suspendre el mercat final.