L’empresa Sumar gestionarà la Residència Sant Bernabé de Berga, com a mínim, fins al 31 de juliol

L’empresa pública Sumar seguirà gestionant la Residència Sant Bernabé de Berga, almenys, fins al 31 de juliol. Segons va avançar Regió7 i ha pogut confirmar l’Aquí Berguedà, el Patronat de la Residència ha aprovat prorrogar el conveni entre Ajuntament i empresa dos mesos més amb la idea de fer temps fins que el consistori pugui convertir-se en accionista de l’empresa i es pugui signar un conveni definitiu.
El regidor de Drets Socials de Berga i actual alcalde accidental, Ivan Sànchez, ha explicat a l’Aquí Berguedà que la ‘via Sumar’ continua sent la primera opció, però sobre la taula encara hi ha la possibilitat de fer-ne una gestió directa o, fins i tot, d’externalitzar el servei.  L’Ajuntament, però, calcula que al juliol podrà sortir del Pla d’Ajust, que es va aprovar l’any 2012 amb la idea de liquidar el deute amb proveïdors i que, des d’aleshores, limita molt operacions com la que es vol realitzar ara amb Sumar.
Així i tot, l’oposició continua tenint seriosos dubtes sobre la viabilitat jurídica de la ‘via Sumar’. Junts per Berga ja ha dit al govern que busqui un pla B per si l’opció amb Sumar fracassa, mentre que el PSC insisteix que, ni tan sols sortint del Pla d’Ajust, l’Ajuntament no podrà comprar l’acció de Sumar perquè la llei només permet augmentar el pes de l’administració en aquells ens on ja té representació. El moviment de Sumar no seria una ampliació de les accions, sinó l’entrada a una empresa que fins ara no era sota el paraigües de l’Ajuntament.
A banda, l’oposició insisteix que hi ha una sentència d’un tribunal que invalida un moviment calcat al que es vol fer a Berga. És el que ja va fer fa anys l’Ajuntament d’Esparreguera amb la mateixa empresa, Sumar, i que ara trontolla, malgrat que l’empresa està fent mans i mànigues per regularitzar la situació.

L’opció “més avançada”, però no l’única

Per tot plegat, el govern municipal reconeix que l’opció de fer un conveni definitiu amb Sumar és “la més avançada” però encara no és la definitiva. Mentrestant, l’empresa continua gestionant la residència (ho fa des de finals de gener).
Inicialment l’Ajuntament va informar que signava un conveni per quatre mesos, però a la pràctica només han estat tres. A finals d’abril es va signar la primera pròrroga -d’un mes- i ara se signa la segona -fins al juliol-, malgrat que els patrons que representen l’oposició s’han abstingut (JxB) i han votat en contra (PSC) del moviment.
En la darrera reunió del Patronat de la Residència, van quedar sobre la taula dos punts: el tancament de números del 2020 i la fiscalització dels primers mesos de gestió de Sumar. L’empresa va absentar-se a la reunió, però el govern es va comprometre a convocar un nou Patronat, passades les festes de Corpus.

X