Berga

Les bicicletes podran aparcar millor a Berga, però tenen els mateixos problemes de mobilitat que fa deu anys

Les bicicletes podran aparcar millor a Berga, però tenen els mateixos problemes de mobilitat que fa deu anys
Un dels aparcaments que s'ha instal·lat a Berga, al passeig de la Pau. AJ BERGA

L’Ajuntament de Berga ha instal·lat en les últimes setmanes nous aparcaments per a bicicletes en diferents punts de la ciutat. N’hi ha al passeig de la Pau, a la plaça dels Països Catalans, a la plaça de la Font del Ros, al Polígon Industrial de La Valldan, al parc del Pla de l’Alemany, al parc de la Rasa dels Molins, a la plaça de les Fonts, al barri de Santa Eulàlia i a la plaça de Viladomat. També se n’han instal·lat a l’Espai Jove (placeta del carrer Mossèn Espelt amb la cruïlla del carrer Cercs), a l’entrada de les piscines municipals d’estiu i a l’accés de les pistes de tenis.

En un comunicat, el govern municipal ho ven com una acció que fomenta de l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport, i que està recollida en el Pla de Mobilitat Urbana de la ciutat. En el mateix escrit, el govern recorda que ha adaptat els límits de velocitat permesos en vies urbanes i travessies, tot i que és una directriu que estableix la Direcció General de Trànsit. En tot cas, el govern celebra que la reducció “promou la pacificació de les vies de circulació i es facilita la cohabitació de la bicicleta amb els vehicles motoritzats en espais compartits”.

Ara bé, per molt que ara hi hagi nous aparcaments i que els cotxes hagin d’anar més lents, els usuaris de bicicleta tenen exactament els mateixos problemes de mobilitat que fa deu anys.

Una dècada d’intencions

El carril bici que CiU va estrenar l’any 2010 entre la plaça Gernika fins a la plaça Viladomat, no ha tingut cap mena de continuïtat, ni s’ha convertit en la infraestructura útil que fa una dècada van presentar. En el seu moment, l’aleshores regidor de Governació, Ramon Bajona, va assegurar que tenia al cap una segona fase del projecte, que passava per fer baixar el carril per l’avinguda del Canal Industrial fins a agafar la Gran Via i arribar fins a la zona del Bon Joc i la Valldan.

El Grup de Defensa de la Natura sempre ha anat al darrere d’aquestes reivindicacions. Ja el 2010 demanava que el carril bici travessés la ciutat, passant per la Ronda Moreta, la plaça de la Creu i el carrer del Roser, fins a arribar a la Valldan.

Al cap d’uns anys, ja amb la CUP ostentant la vara, el regidor de Governació del moment, Francesc Ribera, va presentar la Setmana de la Mobilitat Sostenible al costat de l’aleshores presidenta del Grup de Defensa, Sònia Llamas. L’entitat ecologista va organitzar aquell any un acte en què pretenien recollir l’opinió de la ciutadania de temes com on calia ampliar les voreres, les barreres arquitectòniques i, naturalment, el famós carril bici. Ribera, en aquell moment, va centrar la seva intervenció en les millores que tenia al cap per al bus urbà, que durant el seu mandat va ser una prioritat clarament per sobre del carril bici.

Amb l’arribada d’Eloi Escútia a l’Ajuntament, a mig primer mandat de la CUP, el carril bici es va tornar a posar en dansa. L’any 2017, en una nova presentació de la Setmana de la Mobilitat Sostenible, el nou regidor de Mobilitat va aprofitar l’ocasió per presentar els nous aparca-bicicletes que l’Ajuntament va instal·lar a l’Escola Santa Eulàlia. A més, va assegurar que estava en les seves prioritats “promoure un desplaçament en bicicleta més segur del que ho és ara”. I va tornar a posar sobre la taula la idea crear un vial més segur que enllacés passeig de la Indústria, Ronda Moreta, carrer del Roser i carretera de Solsona, fins al polígon.

Ja a l’inici d’aquesta legislatura, Eloi Escútia -que va renovar el càrrec- va reafirmar-se en la idea del carril bici que travessi la ciutat. Va reiterar que és una de les apostes del mandat i va assegurar que era viable i “no gaire complex”. A més, va remarcar que la idea pren encara més sentit amb la febre per les bicicletes i els patinets elèctrics, i que seria accessible perquè és una zona planera.

La darrera notícia sobre el carril bici apareix en el Pla Local de Joventut que l’Ajuntament presenta el maig del 2020. El pla es compromet a encarregar el projecte tècnic per fer un carril bici entre l’Escola Santa Eulàlia i la Valldan i, la gran novetat, a executar-lo abans del 2023. Som al 2021 i encara hi ha marge per complir aquest últim compromís, però també és cert que, ara per ara, l’única realitat palpable és que els ciclistes tindran més lloc per aparcar, però els mateixos problemes viaris que fa una dècada per arribar-hi.

Ajuntament de Berga bici carril bici

Comentaris