La Generalitat accepta la cessió de l’espai on ha de construir l’estació de busos de Gironella

La zona on la Generalitat construirà l'estació, ara que ha acceptat la cessió dels terrenys per part de l'Ajuntament. RICARD CODINA

És pràcticament l’últim tràmit abans de treure a concurs les obres. La Generalitat ha acceptat la cessió per part de l’Ajuntament de Gironella dels terrenys de l’avinguda Catalunya on ha d’alçar l’estació d’autobusos.

Segons l’acord que ha aprovat aquest novembre el Govern, l’espai -d’uns 1.502 m²– s’ha de destinar a l’estació d’autobusos i la Generalitat té 5 anys per fer-ho des de la data de la cessió. Ara bé, el Govern no té la intenció d’esgotar aquest termini, ni de bon tros. De fet, l’Ajuntament compta que les obres sortiran a concurs en qüestió de setmanes i que l’actuació es podrà enllestir en el decurs del 2022. Serà la primera estació d’autobusos del Berguedà, que és l’única comarca de Catalunya que actualment encara no en té cap. La cessió dels terrenys a la Generalitat també fixa que, com a mínim durant 30 anys, l’estació d’autobusos ha de ser on ara es construirà.

L’acord també determina que, quan acabin les obres i l’estació sigui una realitat, qui es farà càrrec de la conservació i el manteniment de l’equipament serà l’Ajuntament de Gironella. Això sí, l’estació passarà a formar part de l’inventari general de béns de la Generalitat.

800.000 euros, al final

L’estació de Gironella és, ara mateix, una de les prioritàries per a la Generalitat perquè també és una de les que fa més anys que s’està cuinant: des del 2016. En aquests anys, el projecte inicial de l’Ajuntament s’ha hagut d’adaptar als requisits de la Generalitat i això ha fet incorporar elements nous com la parada de taxis o els espais per a bicicletes i patinets. A més, durant aquest temps també ha calgut actualitzar els preus i això ha disparat el cost de l’estació fins als 806.000 euros. Inicialment, el preu rondava els 700.000 euros, però ha anat creixent amb els anys.

Això sí, la construcció de la nova estació la pagarà la Generalitat, tal com estava previst des d’un primer moment. L’Ajuntament de Gironella ha hagut d’assumir despeses prèvies com ara l’expropiació dels terrenys on s’alçaran les andanes.

“Vam tenir la iniciativa”

L’alcalde de Gironella, David Font, explicava en el número de novembre de l’Aquí Berguedà que l’estació ha estat sempre “un repte majúscul” per al govern municipal. Font ha recordat que, d’entrada, la iniciativa va ser de l’Ajuntament perquè veien l’estació com “una oportunitat per ordenar l’avinguda”.

Que l’estació hagi estat un projecte original del municipi ha allargat els terminis, perquè ha calgut adaptar-lo als desitjos de la Generalitat. “Hem anat descobrint requisits a mesura que el projecte anava avançant. Si des d’un principi haguéssim sabut tots els requisits, s’hauria accelerat més. Però no ha estat així i nosaltres hem anat tan de pressa com hem pogut”, ha relatat l’alcalde.

A més, l’estació dinamitzarà una zona que en els últims anys ja s’ha convertit en un pol de moviment amb l’obertura del primer hipermercat de la vila.

X