El govern de Berga pressuposta l’enderroc de cinc edificis i un garatge del carrer Harmonia

El govern presenta la seva proposta de pressupost per al 2022, que porta a aprovació en un ple extraordinari aquest dijous

L’Ajuntament de Berga reserva per aquest 2022 una partida de 550.000 euros per enderrocar diversos edificis del carrer Harmonia i millorar-hi la circulació. És un projecte històric, que s’arrossega des del mandat del PSC a l’Ajuntament (2007-2011). En el seu moment, l’Ajuntament va expropiar una sèrie d’edificis en un estat de degradació important i ara els tirarà a terra i eixamplarà el carrer.

D’entrada, l’actuació pressupostada preveu l’enderroc dels dos edificis que hi ha a banda i banda de la primera cruïlla del carrer Buxadé amb Harmonia, venint de la plaça de Sant Pere.

L’edifici verd i l’ocre (amb un cartell groc a la façana) s’enderrocaran i el tram de carrer Harmonia que ara mateix només es pot fer a peu, també es podrà fer en cotxe. MARC CANTURRI

També està previst tirar a terra els tres edificis que hi ha tot seguit, al carrer Harmonia, a mà dreta, així com el garatge que hi ha a continuació, gairebé a la bifurcació de la ‘Y’ que dibuixa el carrer.

Tots els edificis de la banda esquerra de la imatge s’enderrocaran, segons el projecte pressupostat. MARC CANTURRI

El govern encara no ha decidit si també tirarà a terra el mur que ve a continuació del garatge. En el projecte original, de fa 15 anys, sí que s’hi contemplava perquè això anava lligat a un eixamplament del carrer. A banda, a l’altra banda del carrer a l’altura del mur hi ha una casa en molt mal estat. Ara bé, en aquest cas l’edifici és de titularitat privada, a diferència de tota la resta que s’enderrocaran. L’Ajuntament haurà de negociar amb la propietat si vol tirar-ho a terra i, de moment, aquesta intervenció inicial no ho contempla.

La intervenció al carrer Harmonia és la inversió més gran que contempla el pressupost del 2022 que el govern de Berga preveu aprovar aquest dijous al vespre, en ple extraordinari. Les previsions econòmiques d’aquest any fixen un pressupost total de 20,5 milions d’euros, 1,7 milions més gran que el de l’any passat (18,8 M) i 2,9 milions superior al del 2020 (17,6 M). Per àrees, la proposta del govern contempla 9,1 milions en habitatge, obres i serveis, urbanisme i via pública; 868.000 euros en cultura, festes i Patum; o 530.000 euros en drets socials i inclusió. Pel que fa a les inversions, en total aquest 2022 la partida creix fins als 2,2 milions.

250.000 euros per rehabilitar edificis del barri vell

Al carrer Harmonia la inversió consistirà a enderrocar, però en altres punts del barri vell el govern preveu rehabilitar. És el cas de l’edifici que l’Ajuntament té al carrer del Balç, a tocar de la plaça de les Cols, on el govern vol intervenir per acabar construint 5 habitatges, una zona comunitària i un local per a la borsa de lloguer. Serà l’actuació més important d’una partida de 250.000 euros que el govern reserva per rehabilitar immobles municipals en mal estat.

100.000 euros més cap a Patum… de moment

Un dels punts en negreta de la proposta de pressupost del govern són els 100.000 euros de més que, de moment, hi ha a la partida de Patum. Són els diners que aquest any, com a novetat, arriben des de la Generalitat per finançar la festa. L’Ajuntament hi invertirà els 330.000 euros que sol reservar per Corpus i, a més, l’alcalde, Ivan Sánchez, assegura que les negociacions amb la Diputació de Barcelona estan avançades i que també s’està parlant amb patrocinadors. “La xifra final creixerà segur”, afirma l’alcalde.

120.000 euros cap al patronat de la residència, a l’espera de BRG Progrés

Això sí, aquest any hi haurà Patum i això implica, entre moltes altres coses, que l’Ajuntament no podrà aprofitar els diners de la festa per finançar altres accions, com va fer l’any passat. El 2021, amb la suspensió de la festa per segon any consecutiu, el govern va optar per transferir 97.000 euros a la Residència Sant Bernabé. Aquests diners havien de servir per cobrir el dèficit que generava la residència, després de separar-se de l’hospital.

Aquest any, amb l’empresa pública Sumar encara com a gestora de la residència, el govern destina 120.000 euros al patronat de la residència amb la previsió que, en els pròxims mesos, Sumar deixi de ser la gestora del centre i tot passi a mans de l’empresa municipal BRG Progrés. “L’Ajuntament ajudarà amb el que sigui la residència, però a la llarga ha de ser autosuficient i aquesta transferència que ara hem de fer, amb els anys, l’hem de situar a 0 euros”, ha explicat Sánchez.

I el deute?

El govern fa mesos que treballa per definir un 2022 en què pugui invertir més diners que en els últims exercicis. Ja ha aconseguit un refinançament del deute per esquivar haver de pagar 2,3 milions d’euros, de cop, al juny. Això sí, el ritme de retorn del deute també caurà respecte al dels últims anys.

Per al 2022, el govern estima que podria retornar uns 600.000 euros de deute per arribar a la xifra de 5,8 milions per retornar a 31 de desembre de 2022, segons ha detallat el regidor d’Hisenda, Marià Miró.

Ara bé, per curar-se en salut, el consistori té sobre la taula la carta de demanar un nou préstec que, com a molt, serà de 500.000 euros. “Mentre no el necessitem, no el demanarem”, ha dit el regidor d’Urbanisme, Aleix Serra.

En el millor dels casos (si no es demana el crèdit), l’Ajuntament tornarà 600.000 euros; i en el pitjor (si demana els 500.000 euros), rebaixarà el deute pendent uns 100.000 euros respecte a l’any passat (pagarà 600.000 euros de deutes antics, però n’hi sumarà 500.000 del préstec d’aquest any). “El que no farem en cap cas és trencar la tendència a la baixa i fer créixer el deute”, ha conclòs l’alcalde, Ivan Sánchez.

Aleix Serra, Ivan Sánchez i Marià Miró han presentat la proposta de govern per al pressupost del 2022 en roda de premsa. MARC CANTURRI
X