El pla de mobilitat de Berga proposa que la ronda Moreta i el Santa Joaquim de Vedruna siguin de sentit únic

També apunta que les bicicletes i els patinets cada vegada tenen més protagonisme i cal regular-ne la mobilitat. El Vall, la ronda Moreta i el carrer del Roser és on en circulen més.

La diagnosi del nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Berga planteja convertir tota la ronda Moreta i el carrer Santa Joaquima de Vedruna en vies de sentit únic. Aquesta setmana l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona han presentat la diagnosi en un acte obert a la ciutadania, a la Sala de Plens. El procés d’aprovació del PMUS és tot just a mig camí, però la diagnosi ja dona algunes pistes de cap on pot anar el document definitiu que actualitzarà l’actual Pla, aprovat fa deu anys.

Actualment, la ronda Moreta ja és d’un sol carril en la part de llambordes que es va estrenar l’any passat, però manté els dos carrils de la circulació en la resta del tram. De fet, aquests dos carrils fan que la ronda tingui voreres molt estretes en punts com el tram entre La General i el carrer Pompeu Fabra o el revolt de La Farinera. El carril únic ho solucionaria.

De fet, l’amplada de les voreres és un altre dels punts a millorar que radiografia la diagnosi. Un 83% de les voreres de la ciutat no són accessibles, és a dir, fan menys d’1,8 metres d’amplada, que és el mínim que marca la normativa.

Pel que fa al carrer Santa Joaquima de Vedruna, és una de les grans artèries dels Pedregals i, a més, és l’accés principal a l’Escola Vedruna i a l’Escola Sant Joan. Convertir-la en una via de sentit únic hi milloraria la seguretat, segons la diagnosi. De fet, la pacificació de les zones escolars ja és una idea que el govern tenia apuntada a la llibreta i, segons fonts de l’Ajuntament, “no caldrà esperar que el nou PMUS s’aprovi per començar-hi a treballar”. Això sí, per concretar què s’hi farà exactament caldrà esperar uns mesos més.

El carrer Santa Joaquima de Vedruna és, ara, una via de doble sentit fins a mitja pujada. Després té un sol carril, tot i que històricament n’havia tingut dos. MARC CANTURRI

El PMUS es preveu aprovar a mitjans del 2024

Convertir la ronda Moreta i el Santa Joaquima de Vedruna és tot just una conclusió de la fase de diagnosi del PMUS. En els pròxims mesos està previst que s’iniciï la següent fase, en què l’Ajuntament, la Diputació i els redactors del Pla consensuaran propostes concretes d’acord amb la diagnosi que ara s’ha fet pública. Després s’obrirà un procés participatiu perquè qualsevol ciutadà hi pugui dir la seva, sigui per sumar propostes noves o bé per treure’n del document de l’Ajuntament.

El govern confia que la fase de propostes s’enllesteixi durant el primer trimestre del 2024 i que el PMUS definitiu es pugui aprovar cap a mitjans d’any. Després, caldrà buscar vies de finançament per executar-lo però des del govern són optimistes: “La mateixa Diputació, que és qui està redactant el Pla, té línies de finançament i, tenint el Pla fet, és més fàcil que ens arribin diners“.

El Vall, la ronda Moreta i el carrer del Roser, territoris ciclistes

Una de les propostes que també recull la diagnosi és augmentar i promoure l’ús de la bicicleta o els vehicles de mobilitat personal, com els patinets elèctrics. El document apunta que “els VMP cada vegada tenen un protagonisme major a la ciutat i, per tant, s’ha de regular el seu ús per millorar la convivència amb la resta de modes”.

Sobre les bicicletes, la diagnosi exposa que l’artèria formada pel passeig de la Indústria, la ronda Moreta i el carrer del Roser és la zona de la ciutat per on circulen més bicicletes cada dia. Malgrat tot, a Berga només hi ha un carril bici: és a la ronda de Queralt, té només 100 metres i no és prou segur perquè “no disposa de protecció respecte al carril dels vehicles i la vorera dels vianants”.

La diagnosi també conclou que hi ha pocs aparcaments per a bicicletes a la ciutat.

El carril bici de la ronda de Queralt és l’únic senyalitzat que té Berga: són 100 metres i no és prou segur. MARC CANTURRI