La diagnosi del nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Berga recull que hi ha cinc punts especialment conflictius a la ciutat pel que fa a la seguretat viària i recomana actuar-hi en el futur.
L’any 2022 hi va haver 26 accidents amb víctimes a l’interior de Berga per accidents de trànsit, 9 més que l’any anterior i 11 més que el 2019, l’últim any abans de la pandèmia. L’objectiu que fixa Europa en polítiques de seguretat viària és que el 2030 s’hagi reduït a la meitat el nombre de víctimes greus i mortals respecte als valors del 2019 i que el 2050 s’aconsegueixi situar a zero la xifra de morts i ferits en accidents de trànsit.
A Berga, els cinc punts més conflictius són les cinc zones on els analistes han detectat que es concentren més accidents. Són aquests:
- Gran Via entre Rasa dels Molins i Altarriba i Godolà
- Passeig de la Indústria amb avinguda del Canal Industrial
- Carrer del Roser amb carrer Cervantes
- Rotonda de la plaça Gernika
- Gran Via amb passeig de la Pau
Replantejar interseccions
La diagnosi del PMUS, que s’ha presentat aquesta setmana a l’Ajuntament de Berga, també apunta que cal replantejar algunes interseccions que presenten deficiències en el seu disseny.
És el cas de la cruïlla entre el carrer Comte Oliba i el Gran Via. Els cotxes hi arriben des de la rotonda que connecta la carretera de Solsona i el carrer del Roser, i també des de la part sud del carrer Comte Oliba. Els que venen del carrer del Roser hi solen arribar a molta velocitat i, un cop a la cruïlla, han de cedir el pas als vianants. Els que venen del sud del Comte Oliba han de cedir el pas als vehicles que venen de dalt.
Dos punts més que cal replantejar, segons la diagnosi, són al sud del passeig de la Pau. Es tracta del capdamunt del carrer Aurora Bertrana i la cruïlla entre el passeig de la Pau i el carrer Pere III. Aquesta última és una de les més transitades de la ciutat i, de fet, un dels punts on se solen generar més embussos en hores punta.
Altres interseccions que el PMUS recomana revisar són al tram de la ronda Moreta que es va estrenar el 2022, les que serveixen per incorporar-se o abandonar el passeig de la Indústria i la de la carretera de Ribes, venint de l’hospital.
Sense problemes d’aparcaments
Encara sobre vehicles privats, la diagnosi apunta que no falten aparcaments a la ciutat. Hi ha més de 6.000 places i només un 5,3% són de Zona Blava.
L’informe no ha detectat que faltin places ni per residents ni visitants. Això sí, s’ha demanat als enquestats què els semblaria implantar Zona Verda, és a dir, espais d’aparcament per a veïns. La conclusió: a més de la meitat els semblaria bé, però un 65% no estarien disposats a pagar ni un cèntim per aparcar-hi.
El PMUS es preveu aprovar a mitjans del 2024
Ara el PMUS està tot just a mig camí: a la fase de diagnosi. En aquest punt, però, els informes ja plantegen canvis importants com transformar la ronda Moreta i el carrer Santa Joaquima de Vedruna en vies de sentit únic. En els pròxims mesos està previst que s’iniciï la següent fase, en què l’Ajuntament, la Diputació i els redactors del Pla consensuaran propostes concretes d’acord amb la diagnosi que ara s’ha fet pública. Després s’obrirà un procés participatiu perquè qualsevol ciutadà hi pugui dir la seva, sigui per sumar propostes noves o bé per treure’n del document de l’Ajuntament.
El govern confia que la fase de propostes s’enllesteixi durant el primer trimestre del 2024 i que el PMUS definitiu es pugui aprovar cap a mitjans d’any. Després, caldrà buscar vies de finançament per executar-lo però des del govern són optimistes: “La mateixa Diputació, que és qui està redactant el Pla, té línies de finançament i, tenint el Pla fet, és més fàcil que ens arribin diners“.