El Berguedà tornarà a fer pinya per commemorar el Dia Mundial de la Salut Mental (10 d’octubre) sota el lema “Salut mental, dret humà universal”. L’objectiu de totes les activitats organitzades és combatre l’estigmatització, entorn els problemes de la salut mental desmentint d’aquesta manera tota mena de prejudicis i apropant la realitat de la salut mental a la població.
A la roda de premsa de presentació hi han intervingut Sílvia Triola, la consellera comarcal de Drets Socials i Entorns Rurals i Pagesia, Montse Guitart, coordinadora dels serveis de salut mental del Berguedà de les Germanes Hospitalària, Rosa Circuns, presidenta ASFAM Salut Mental. Associació de Familiars i Amics, Eva Sánchez, directora de la Fundació Horitzó, Francesc Puig, director de la biblioteca de Gironella, Sílvia Culell, presidenta del Gremi d’Hostaleria i Turisme del Berguedà i Jordi Macià, tercer tinent d’alcalde de Gironella.
Durant l’acte tots ells han fet referència a allò en què col·laboren i com ajuden des de la seva associació o entitat al programa a les actvitats de les pròximes setmanes.
Berga camina per la Salut Mental
El 10 d’octubre arrencarà amb una caminada popular per la Salut Mental que tindrà el seu punt de sortida a la plaça dels Països Catalans i farà una volta a la Serra de Noet. La ruta culminarà amb un esmorzar saludable obert a tothom que comptarà amb l’ajuda d’alguns comerços de la zona.
Les biblioteques com a punt de referència del programa
Les biblioteques jugaran un paper molt important pel que fa a les activitats programades, ja que acolliran molts dels actes organitzats. El dia 10 d’octubre a la tarda, el coach Pere Casas farà una xerrada anomenada “Autocuidar-te, buscant l’equilibri per una bona salut mental” a la Biblioteca Ramon Vinyes i Cluet i en acabat, el Grup Horitzó inaugurarà l’exposició “A mi em cuida” amb obres creades per persones vinculades a Fundació Horitzó i Serveis comunitaris de Salut Mental d’Adults del Berguedà.
La Biblioteca Ramon Vinyes i Cluet, però, no serà l’única que acollirà activitats del programa. La Biblioteca de Gironella serà un dels punts on es faran més actes, juntament amb la Biblioteca Guillem de Berguedà de Puig-Reig, el Bibliobús Pedraforca i el Bibliobús Serra del Cadí.
El més destacat que es farà a les biblioteques, però, serà l’oportunitat de poder conversar amb un especialista de la salut mental en un sofà ubicat al costat de les exposicions relacionades amb el programa. Amb aquesta dinàmica es pretén arribar a tothom qui passi per un mal moment i oferir-los la possibilitat de posar els seus problemes en comú amb un especialista de forma totalment gratuïta. Francesc Puig, director de la Biblioteca de Gironella ha explicat que “el personal de les biblioteques faran de pont per aquelles persones que vulguin contactar amb un especialista”, facilitant el contacte als pacients que ho necessitin. Les biblioteques també donaran espai a clubs de lectura, sigui per gent més adulta o bé per nens petits.
L’hostaleria hi dona un cop de mà
Una de les novetats d’enguany és la dinàmica impulsada pel gremi d’Hostaleria i Turisme del Berguedà. La campanya porta el nom “No t’ho empassis” i vol lluitar contra l’estigma vers la salut mental. La dinàmica es basa a repartir unes 25.000 estovalles pels establiments hostalers de la comarca. A la part superior d’aquestes estovalles hi apareix escrit un mite o prejudici sobre la salut mental i quan s’aixeca el plat s’hi trobarà l’explicació que trenca aquell mite.
Un problema que va a més
L’organització considera imprescindibles totes les activitats programades, ja que el 2018, un 2,6% dels ciutadans de Catalunya patia problemes de salut mental mentre que al Berguedà, més d’un 5% de la població es veia afectada en aquest àmbit. El passat 2022, es van atendre unes 1500 persones a tota la comarca i el nombre de pacients segueix creixent.