Inaugurada la nova estació de busos de Gironella: “És el dia més important per a la vila des del 2015”

El municipi estrena la seva nova parada central, amb lloc perquè fins a quatre busos a la vegada hi facin parada, a l'espai on fa mig segle el Carrilet també hi feia parada.

Gironella materialitza l’endreça dels autobusos a la vila. Aquest dijous al matí la consellera de Territori, Ester Capella, i l’alcalde, David Font, han inaugurat el nou espai, a la plaça de l’Estació, a tocar de l’avinguda Catalunya, després de mesos d’obres. Els busos hi començaran a operar a partir d’aquest mateix divendres.

Batejada com a “estació” als canals oficials de la Generalitat i també als de l’Ajuntament, i com a “parada” als plafons explicatius que hi havia aquest matí a tocar de la infraestructura, però en definitiva un espai que ordena els vehicles de transport públic i els treu del mig de l’avinguda per encabir-los a un lloc molt més ampli i que permetrà l’aturada de fins a quatre autobusos a la vegada al centre de la vila.

L’alcalde, David Font, ha assegurat en el seu parlament que “és el segon dia més important per a Gironella des que soc alcalde”. I només ha posat per davant la inauguració de la biblioteca municipal, ara fa 9 anys, el 2015, per enfortir un pol cultural, a tocar de l’institut. I avui —ha dit— el nou bressol dels autobusos s’estrena en una zona emblemàtica de la vila: “En aquest mateix indret és on s’aturava el Carrilet i pujaven i baixaven els viatgers”.

L’obra ha costat uns 835.000 euros i es preveu que registri més de 75.000 usuaris al llarg de l’any. El projecte inicial el va encarregar l’Ajuntament i la Generalitat l’ha acabat adaptant per fer-lo a mida i en consonància a les normatives actuals.

L’empresa encarregada d’executar les obres ha estat la berguedana Serviobres Queralt, per qui l’alcalde també ha tingut elogis: “Quan se’ls encarrega una cosa, és garantia que sortirà bé i és un clar exemple del territori de com ha d’anar tot plegat”.

El nou bressol dels autobusos de Gironella, detall a detall

La nova instal·lació dota Gironella d’una parada central d’autobusos i ha comportat la reurbanització de tot l’àmbit. S’ha creat un vial paral·lel a l’avinguda de Catalunya i una nova vorera que serveix de separació entre la zona d’aturada d’autobusos i l’avinguda, alhora que s’ha mantingut la connexió amb la vialitat existent.

A la zona d’aturada d’autobusos, s’han col·locat dues pèrgoles en estructura metàl·lica d’acer per crear zones d’ombra i donar protecció als vianants i passatgers en cas de pluja.

La infraestructura també disposa d’un monitor informatiu amb els horaris dels autobusos i diverses càmeres de seguretat. També s’ha renovat tot l’enllumenat de la zona.

Així mateix, s’ha construït una marquesina, amb una estructura en acer amb un tancament envidrat, com espai per a l’espera de les persones usuàries.

Dins d’aquesta marquesina hi ha un espai on carregar telèfons mòbils.

A banda, hi ha aparcament per a bicicletes i aparcament amb carregadors per a patinets elèctrics. I la idea és que s’hi puguin col·locar zones enjardinades, però de moment s’ha deixat per més endavant, per quan la situació de sequera millori.

Un epicentre de connexions

Les línies d’autobusos que circulen pel municipi són la L0393 que uneix la Farga de Moles amb Barcelona; la L0414 que uneix La Pobla de Lillet i Cambrils; la L0462 que uneix Llívia i Barcelona; la L1596 que uneix Prats de Lluçanès i Berga; la L0225 que uneix La Pobla de Lillet i Barcelona; i la L0157 que uneix Gironella i Berga. A banda, també hi ha les línies de transport a la demana que uneixen, respectivament, Montclar i la Quar amb Gironella.

I ara, a Berga: “Ha de ser la primera pedra”

L’alcalde de Gironella ha destacat que “han estat anys en què hem hagut de picar molta pedra per arribar a aquí”. I ha confiat que la inauguració d’avui a Gironella sigui “la primera pedra de les moltes infraestructures de mobilitat que han de venir al Berguedà”. La més reivindicada, sens dubte, és a Berga, que continua sent l’única capital de comarca del país sense estació. I Font hi ha passat de puntetes, però ha encoratjat l’ajuntament veí a lluitar-ho: “Que els altres punts de la comarca on calen inversions tinguin la capacitat, la paciència i la resiliència per fer-ho possible“.

L’alcalde gironellenc, però, ha recalcat que hi ha d’haver més coses, més enllà de les inversions. I ha reclamat al departament de Territori que “doti de més contingut” les infraestructures i que implementi al Berguedà “més freqüència d’autobusos, més itineraris i la integració tarifària”.

Sobre això últim, la consellera Capella ha defensat que “l’estació dona resposta a les necessitats de la ciutadania”, si bé ha reconegut que “cal ampliar serveis”. En aquesta línia, Capella ha admès que “estem morint d’èxit i moltes vegades no podem cobrir tot allò que planifiquem, perquè no tenim suficients busos i perquè els que hem d’anar incorporant han de ser electrificats, i això fa que no tot vagi al ritme que ens agradaria que anés”. De tota manera, la consellera s’ha compromès a “posar-hi fil a l’agulla” i seguir-hi treballant.