La nova C-16 entre Berga i Bagà, a partir del 2025: tots els túnels es desdoblaran i es crearà un viaducte nou a Cercs

El govern assegura que el projecte està a punt per aprovar-se i preveu treure'l a concurs durant el primer trimestre del 2025 amb un calendari que fixa que la carretera hauria d'estar enllestida el 2030.

“Hi ha els diners, hi ha calendari i s’ha consensuat amb el territori”. Amb aquesta determinació, la consellera de Territori, Ester Capella, ha anunciat aquest dijous al matí, des de Gironella, que el projecte de millora de la C-16 entre Berga i Bagà es desencalla. El govern ha millorat els plànols que va presentar fa cinc anys a partir de les aportacions dels agents del territori, i la consellera Capella assegura que el projecte està a punt d’aprovar-se i que es podria començar a executar l’any que ve. El sistema serà el mateix: trams de dos carrils per sentit (2+2) i altres de tres carrils en què un serà reversible i es podrà habilitar en sentit nord o sud en funció de les necessitats del trànsit.

La previsió del govern és que el projecte s’aprovi en els pròxims mesos i que les obres es treguin a concurs durant el primer trimestre del 2025. Llavors caldrà esperar uns mesos (mig any, si tot va rodat) perquè el projecte passi totes les fases administratives, de manera que les obres al primer tram (Berga-Cercs) podrien començar cap a finals del 2025. Pel que fa a la resta del calendari, la consellera Capella ha recalcat que s’anirà “pas a pas”, però treballen amb la idea que tot el tram Berga-Bagà (d’uns 20,5 quilòmetres) pugui quedar enllestit l’any 2030.

Les principals millores

Ara, i fruit d’aquestes al·legacions, el nou projecte incorpora diversos canvis. Els més importants són la creació de nous túnels a tot arreu on ja n’hi ha, i la creació d’un nou viaducte a Cercs que substituirà l’actual.

Entre Berga i Bagà, hi ha cinc túnels i tots tenen, ara per ara, un carril per sentit. El nou projecte del govern contempla fer un túnel nou a tocar de cadascun dels cinc que hi ha: cada túnel nou tindrà dos carrils i s’utilitzaran en un mateix sentit de la marxa, mentre que els dos carrils dels túnels actuals s’utilitzaran en l’altre sentit per crear un 2+2. És la mateixa estructura que ja s’utilitza, per exemple, als túnels de Puig-reig.

A banda, el govern té previst crear un nou viaducte a Cercs que substitueixi l’actual, que anirà a terra un cop s’hagi construït l’altre. El nou viaducte s’alçarà més apartat del nucli de Cercs i tindrà tres carrils, de manera que la barrera mòbil hi passarà per sobre.

També hi haurà canvis a l’altura de Berga, un altre dels punts que el territori volia esmenar. La idea del govern és construir una rotonda alçada per transformar l’accés a Berga Centre (institut). La carretera no se soterrarà, però passarà per sota d’aquesta rotonda, que quedarà alçada.

Un altre dels punts importants de fricció amb el territori era a Guardiola, on el govern crearà una nova via entre Guardiola i el polígon del Collet per evitar que sigui necessari agafar la C-16, i també es crearà un nou túnel per ordenar tots els accessos a la zona del castell de Guardiola.

El projecte base (el del 2019)

La fórmula que el govern català vol instaurar a la C-16 per resoldre les congestions és, des del 2019, dividir els 21 quilòmetres entre Berga i Bagà en trams de quatre i tres carrils.

La Generalitat, ara, hi aplica modificacions, però la idea mare continua sent la mateixa. Entre Berga i Cercs hi haurà quatre carrils de circulació. D’aquí fins a Malanyeu, l’Eix funcionarà amb el tercer carril reversible amb una barrera mòbil que permetrà desdoblar un sentit de la marxa en funció de les necessitats. A Malanyeu, l’orografia permet tornar a desdoblar els dos carrils durant 1,5 km. I des de Malanyeu fins a Bagà, s’hi tornarà a aplicar el tercer carril reversible amb barrera mòbil. El sistema hauria de permetre que els divendres hi hagués un doble carril ininterromput entre Berga i Bagà, en sentit nord; i que els diumenges el doble carril fos en sentit sud.

Segons dades facilitades pel govern, l’Eix del Llobregat registra entre 6.100 i 10.800 vehicles al dia entre Berga i Bagà. Tot i això, els caps de setmana de l’època hivernal s’assoleixen puntes de l’entorn dels 20.000 vehicles, que es produeixen principalment, divendres i diumenges a la tarda, amb una forta asimetria; és a dir, els divendres majoritàriament en sentit nord i els diumenges, en sentit sud. I és d’acord amb aquestes dades que el govern defensa el carril reversible que es pot moure en funció del trànsit.

18 anys i 8 consellers diferents

L’estiu del 2006 el conseller Joaquim Nadal va prometre que les obres a la C-16 entre Berga i la Cerdanya començarien tan bon punt s’enllestís el desdoblament al Baix Berguedà fins a Berga. A Nadal, l’han succeït set consellers i tots han parlat de la C-16, però cap fins ara l’ha aconseguit desencallar. Lluís Miquel Recoder, Santi Vila, Josep Rull, Damià Calvet, Jordi Puigneró, Juli Fernández i, ara, Ester Capella.

L’actual titular del departament, però, s’ho mira amb determinació i assegura que la seva promesa té un argument que no tenia cap de les anteriors: que s’ha consensuat amb la zona.