La música oblidada de la Patum: troben partitures d’abans de la Guerra Civil de melodies que s’havien perdut

El músic Lluís Gual les ha localitzat a l'arxiu particular del col·leccionista Ramon Miquel Safont i té previst reestrenar-les d'aquí a un mes, a la presentació dels arranjaments de la música de Lambert.

Gual, assegut, i Safont, darrere el piano, han presentat la troballa a l'Escola de Música de Berga. M.C.

Troballa important per a la Patum. En els últims mesos i en el marc de l’enregistrament del disc de la Cobla Berga Jove dels arranjaments de la Patum de Joan Baptista Lambert, el músic berguedà Lluís Gual ha localitzat partitures de balls de la Patum d’abans de la Guerra Civil Espanyola. Les va localitzar a l’arxiu particular del col·leccionista de Berga Ramon Miquel Safont. No es trobaven partitures noves de Patum des de fa més de trenta anys.

El llibret de música patumaire de Conxita Comellas

La primera de les partitures està signada per Conxita Comellas i Casals, tot i que a hores d’ara encara no es pot assegurar que ella fos la creadora de la peça musical. El que sí que Gual dona per fet és que va ser ella qui la va escriure sobre la partitura que ara s’ha recuperat. Comellas va néixer a Berga el 1911 i va morir el 1997. Per tant, quan va escriure la partitura tenia menys de 30 anys.

La peça oblidada fins ara forma part d’un llibret de partitures de Patum que signa Comellas. Hi ha melodies reconeixibles que s’han anat adaptant però que encara sonen a la plaça, i hi ha el tema en qüestió, titulat Ball de nanos, que gràcies a la memòria oral se sabia que havia existit, però que fins ara mai se n’havia trobat documentació que ho acredités.

Gual ha lligat tots els fils que ha pogut per treure’n l’entrellat. Va parlar amb l’historiador Albert Rumbo i el compositor Sergi Cuenca i va descobrir que Rumbo havia entrevistat un home, Ramon Vilalta, l’any 2002, que en parlava. Vilalta va cantar la melodia durant l’entrevista i Sergi Cuenca l’any següent, el 2003, la va arranjar i estrenar pel Memorial Ricard Cuadra, a través del música que Vilalta havia cantat durant l’entrevista enregistrada per Rumbo.

“Era un tema que històricament s’havia confós amb la Dansa de Falgars, perquè les tres primeres notes són iguals, però ara que el tenim en una partitura queda clar que no tenen res a veure i, per tant, podem desmentir-ho totalment”, ha detallat Lluís Gual.

Les fotocòpies dels germans Climent i Pere Ballús

L’altra gran troballa de Lluís Gual a l’arxiu de Ramon Miquel Safont ha estat un seguit de fotocòpies de partitures de l’orquestra Lira Berguedana, dels germans Climent i Pere Ballús. “N’hem trobat les fotocòpies, però no sabem on són els originals. El que sí que sabem és que falten dues peces, perquè estan numerades i hi ha discontinuïtat”, ha explicat Gual.

Entre les fotocòpies s’han localitzat dos temes de gegants i nans que s’havien perdut en la memòria. Gual explica que no és estrany, tractant-se de partitures d’abans de la Guerra Civil: “Fins a la guerra, el repertori i les orquestres de Patum era molt obert i flexible, no estava tot tan fixat com ara. Hem de pensar que les orquestres tocaven el que els anava bé i tot era molt més canviant que ara”.

El mateix Gual ja treballa en els arranjaments dels nous temes localitzats. La seva idea és aprofitar la presentació de les adaptacions de la música de Lambert, que serà el 21 d’abril a un lloc encara per definir, per reestrenar les partitures que ha trobat a l’arxiu de Ramon Miquel Safont. També publicarà un article a la pròxima revista L’Erol en què parlarà en profunditat de la troballa i dels personatges que hi ha darrere les partitures.

Un arxiu privat, però obert a la ciutat

Safont ha aprofitat l’anunci de la troballa per reivindicar que el seu arxiu particular “està obert a totes les persones que, com el Lluís, tenen aquest esperit d’aportar a la ciutat i les ganes de recuperar la tradició i la memòria de Berga”. Safont s’ha desfet en elogis cap a Gual: “Jo sabia que tenia partitures sobre la Patum, però no tenia ni idea del contingut. Qui les ha trobat ha estat el Lluís, gràcies al seu treball acadèmic i els seus coneixements”.

A banda, el col·leccionista ha celebrat que troballes com aquesta demostren que “no ho sabem tot sobre la Patum” i que “és una festa viva”. I això —ha dit— és “gràcies a les persones que no llencen aquestes coses i que les porten a l’Arxiu Comarcal o bé em truquen a mi o a qui sigui”.