La locomotora del Carrilet ja és a Guardiola de Berguedà, tot i que la restauració ha quedat a mig fer

El cost de la restauració ha resultat ser molt més elevat del que es preveia, l'Ajuntament ja hi ha invertit el triple del que havia pressupostat, i s'ha acabat optant per portar-la a Guardiola per deixar de pagar per tenir-la aparcada a Gironella, on s'estava restaurant.

Col·locació de la locomotora Alstom al centre de Guardiola de Berguedà. AXEL LAPUERTA

La locomotora Alstom 705, que va ser la punta del Carrilet fa més de mig segle, quan encara funcionava al Berguedà, ha tornat a la comarca. El 2004, pel 100è aniversari de l’arribada del tren a Guardiola, es van fer els primers passos per aconseguir una locomotora com a monument, i ara s’ha pogut materialitzar. Des d’aquesta setmana, s’exhibeix al centre del municipi, complint el tracte que l’Ajuntament i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya van signar a principis del 2023, encara amb l’anterior govern de Junts. L’Alstom 705 és des de dilluns a tocar de l’antiga estació de Guardiola, però la restauració que s’hi havia de fer abans de traslladar-la ha estat més costosa del previst i ha quedat a mig fer.

L’actual alcalde, l’independent Ferran Sayes, ha explicat a l’Aquí Berguedà que, passades les eleccions, l’empresa Pasquina, propietària dels terrenys de Gironella on la locomotora s’havia ubicat per fer la restauració, va notificar a l’Ajuntament que la màquina feia nosa per treballar i que calia pagar-los per continuar tenint-la aparcada a la zona. Va ser en aquest moment que l’Ajuntament va accelerar la restauració per, així, traslladar-la al poble i poder deixar de pagar per la custòdia i aparcament a Gironella.

Una restauració molt més cara del previst

Sayes també ha apuntat que inicialment el govern anterior va reservar uns 18.000 euros per a les tasques de restauració de la locomotora. I se n’han acabat gastant molts més. En concret —ha dit l’alcalde— ja se n’hi han invertit entre 65.000 i 70.000. I no n’hi ha hagut prou per enllestir el que cal per restaurar-la del tot: “En caldrien uns 70.000 més per deixar-ho tot acabat. I de moment no és que no vulguem, sinó que no podem”.

S’han fet les tasques indispensables per poder ubicar la locomotora al seu nou lloc al poble, però ara —diu l’alcade— falta “molta feina de planxa i pintura, sobretot”. I, a banda, “tots els detalls que s’hi vulguin acabar posant, com les insignes o els fars que tenia la màquina”.

Una comissió per decidir les pròximes fases

Les pròximes obres que es faran a la locomotora no seran immediates. Ho ha deixat clar l’alcalde, que ho veu com un projecte “a mitjà termini”, condicionat per quan hi hagi diners per seguir avançant en la restauració. Per decidir en quin ordre es pauten les futures actuacions, es crearà una Taula del Tren, formada per persones vinculades a la història del tren i veïns que s’hi vulguin sumar: “Entre tots decidirem quins són els pròxims passos a seguir per no fer-ne en fals i fer-ho de la manera correcta”.

L’alcalde té clar que s’haurà d’acabar d’enjardinar la zona on hi ha la locomotora: ara tot just s’hi han posat les vies i el granit a sota. Però una de les primeres accions que s’hi faran és col·locar-hi un plafó informatiu que informi els visitants sobre la màquina i la història que hi ha darrere. Tot plegat ho decidirà la comissió del tren que es crearà en breu.

Col·locació de la locomotora Alstom al centre de Guardiola de Berguedà. AXEL LAPUERTA