El cap del Carrilet torna a casa: una locomotora de l’històric tren s’exposarà a Guardiola

FGC cedeix la locomotora Alstom 705 a l’Ajuntament perquè l’exposi sota cobert, a tocar de l’antiga estació de tren, i que faci de reclam turístic

La locomotora que FGC ha cedit a Guardiola de Berguedà perquè s'exposi a l'antiga estació de tren. FGC

L’antiga estació de tren de Guardiola de Berguedà tindrà en els pròxims mesos un al·licient de luxe. Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i l’Ajuntament han signat aquest gener un conveni que formalitza la cessió per part d’FGC de la locomotora Alstom 705. A canvi, l’Ajuntament es compromet a exposar-la sota cobert, al costat de l’antiga estació, per crear una escena que afavoreixi a la recuperació de la memòria històrica.
Una locomotora del 1965

Aquesta locomotora, construïda per Alstom el 1965 juntament amb altres 10 locomotores construïdes entre els anys 50 i 60, va entrar en servei el 1966 dins la sèrie 700, que posteriorment FGC anomenaria 251. L’any 1979 les locomotores Alstom van ser integrades al parc mòbil de la nova companyia ferroviària catalana Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la primera empresa pública de la Generalitat restaurada que va assumir la gestió de les xarxes de ferrocarril traspassades a la Generalitat per l’Estat.

Durant els 40 anys d’història d’FGC aquestes locomotores han representat un dels elements més simbòlics de la línia Llobregat-Anoia. Al principi, aquestes locomotores van ser destinades a tot tipus de serveis, tant de viatgers com de mercaderies. Amb l’arribada dels automotors dièsel i l’augment del parc mòbil d’unitats elèctriques, les tasques d’aquestes locomotores es van centrar en el transport de mercaderies i més endavant van quedar relegades a la realització de maniobres al Port de Barcelona i a Martorell i com a reserva en el cas de no disposar de les locomotores de línia.

Turisme i aprenentatge

L’alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara, ha destacat que “la història de Guardiola està estretament lligada al ‘carrilet’ des dels seus orígens, amb el creixement urbà al voltant de l’edifici de l’estació a partir de l’arribada del ferrocarril”. Lara també considera que “valorar la història del carrilet a la comarca també representa, no només un nou reclam turístic, sinó un aprenentatge per a les noves generacions en les formes de mobilitat sostenible”.

Per la seva banda, FGC defensa que, amb aquesta cessió, posa en valor el seu patrimoni ferroviari. Ho ha dit el president de l’empresa pública catalana, Toni Segarra, que ho considera “una mostra més de la voluntat de divulgar, apropar i compartir el nostre patrimoni amb la ciutadania”.

L’arribada de la locomotora a Guardiola s’emmarca dins una estratègia d’FGC per “apropar el nombrós i divers material històric a les persones i fer que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han funcionat, a la vegada que siguin punts d’atracció de visitants”. De fet, FGC està revisant una altra locomotora similar per poder-la exposar també en altres punts.

X