El Govern suspèn l’activitat educativa, universitària i esportiva aquest dijous i també la sanitària no urgent

A Berga, la Policia Local ha precintat els accessos als parcs de la ciutat per precaució, de cara a les ventades de les pròximes hores i als estralls que poden ocasionar.

L'accés al parc dels Soldats, tancat per precaució, davant l'episodi de ventades previst per dijous. M.C.

La consellera d’Interior, Núria Parlon, ha anunciat aquest dimecres la suspensió de l’activitat educativa, universitària i esportiva aquest dijous i també la sanitària que no sigui urgent. El Govern demana evitar desplaçaments i recomana el teletreball, i aquesta tarda celebrarà una nova reunió per valorar si es prenen mesures addicionals.

La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ja havia apuntat aquest matí que no es descartava suspendre l’activitat ferroviària. Protecció Civil enviarà un ES-Alert aquest tarda per informar de les mesures que s’aplicaran. La durada de la resolució que signarà el Govern és des de la mitjanit de dijous fins a les 20 hores del mateix dia.

Localment, les administracions estan prenent mesures en la línia de l’ordre dictada pel govern de la Generalitat. A Berga, per exemple, aquesta tarda la Policia Local ha precintat els accessos als parcs de la ciutat per precaució, de cara a les ventades de demà i als estralls que poden causar a la via pública.

Les mesures adoptades per l’Ajuntament de Berga per l’episodi de ventades de dijous, 12 de febrer. AJ BERGA

I a Puig-reig, dijous a la tarda hi havia previst el carnestoltes a la biblioteca, però el centre tancarà i acatarà l’ordre del govern de la Generalitat. En lloc de fer-se dijous a la tarda, el carnestoltes a la biblioteca es farà divendres.

Una ventada «de primera categoria»

El cap de l’àrea de predicció del Servei Meteorològic de Catalunya, Santi Segalà, ha assenyalat que la ventada que es preveu és «de primera categoria» i ha afirmat que el de dijous és «el primer plat». De fet, és el primer cop que es fa ús de l’Es-Alert per un episodi de vent.

Segons ha dit Segalà, l’episodi tindrà dos màxims, el primer serà aquest dijous amb el vent que arribarà a totes les comarques de Catalunya «sense excepció» i el segon serà dissabte. Les ratxes de vent que han començat aquest dimecres han arribat als 140 km/h en zones com el Vallès Oriental o 115km/h. Ja s’ha emès avisos de perill de graus 5 i 6 perquè s’esperen ratxes de més de 90 i 100 km/h durant l’episodi. La ventada —ha remarcat— afectarà tot Catalunya amb més o menys mesura.

Possibles estralls en zones urbanes

Parlon ha demanat extremar la precaució davant d’aquestes previsions meteorològiques i ha advertit que el vent pot causar estralls en zones urbanes per la caiguda d’arbres, fanals o parades de bus, susceptibles de generar incidents a la via pública. A més a més, ha apuntat que les fortes pluges dels darrers dies fan que el terra moll sigui més procliu a l’hora de causar incidents relacionats amb l’arbrat, especialment en entorns urbans i parcs naturals.

«Davant d’això i per garantir que la població rep instruccions clares, aprovarem resolució que entrarà en vigor aquesta mitjanit i vigent fins a les 20h del 12 de febrer on demanarem a la població que eviti desplaçaments no estrictament necessaris», ha anunciat. Així, recomanen el teletreball sempre que sigui possible i evitar la mobilitat.

A qui afecten les restriccions?

Així, Parlon ha dit que se suspendrà l’activitat educativa, esportiva i universitària de cara a dijous. També suspendran activitat els centres adscrits a les universitats i l’activitat sanitària no urgent.

D’altra banda, també es veuran afectades les activitats esportives individuals i col·lectives en espais oberts, parcs naturals i jardins urbans. La consellera ha afegit que demà la situació d’alerta podria passar a emergència pel volum d’incidències que es podrien trobar. En tot cas, a les 17 h es tornarà a reunir el comitè tècnic per veure si cal alguna mesura complementària. Sobre la possible suspensió de l’activitat ferroviària, Parlon ha dit que encara cal preveure com queden les infraestructures.