El Berguedà forma part d’una prova pilot per configurar un mapa tèrmic dels punts més conflictius per gelada

Territori i Sostenibilitat ha engegat una prova pilot al Berguedà i també a la zona de Lleida amb l’objectiu d’aprofitar les dades que proporcionen les estacions meteorològiques i optimitzar els recursos que es dediquen a la vialitat hivernal. El director d’infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha assenyalat que la sistematització d’aquestes dades ha de permetre elaborar un mapa tèrmic per localitzar els punts de gelada. En base a aquesta informació, el servei podrà aplicar la sal i la salmorra de manera “més eficient”. L’objectiu és augmentar l’eficiència del servei de carreteres durant la temporada hivernal.

El Pla de vialitat hivernal assegura la circulació en una xarxa viària de més de 6.000 quilòmetres (concentrats al terç nord del país) competència de la Generalitat. En total, el Departament té disponibles 126 màquines llevaneus i 96 punts d’emmagatzematge de sal –amb una capacitat total d’unes 11.000 tones– per a facilitar la mobilitat a les carreteres durant l’època de fred i de nevades. Aquests mitjans es distribueixen segons les característiques de cada àmbit i de les incidències que es produeixen, per mitjà de 33 centres de conservació i manteniment repartits per tot el territori.

Garantir la seguretat

Territori i Sostenibilitat activa cada any, entre mitjans de novembre i mitjans d’abril, el Pla d’ajuda a la vialitat hivernal amb l’objectiu de garantir la comoditat, la fluïdesa i la seguretat a les carreteres, així com de minimitzar el temps de restriccions o de tancament al trànsit de les vies que puguin ser afectades.

Aquest programa consta de dos tipus d’operacions: preventives, que consisteixen principalment en l’estesa de sal per evitar que es formin plaques de gel o que qualli la neu; i curatives, corresponents a la retirada de neu o de plaques de gel. La temporada passada, els equips de vialitat hivernal van invertir en aquestes tasques més de 16.600 hores, amb un total de 439.500 quilòmetres recorreguts.

En un dia, les màquines llevaneus poden recórrer en total fins a 4.000 quilòmetres per a dur a terme les operacions que corresponguin. El nombre d’incidències és força variable d’un any a un altre, atès que depèn de les condicions meteorològiques; de mitjana, es produeixen a Catalunya cada temporada unes 120 incidències per gel a les calçades, 200 per neu, i 4 per allaus.

El Departament de Territori i Sostenibilitat activa el Pla d’ajuda a la vialitat hivernal uns 150 dies l’any i participa en els plans especials d’emergències, el NeuCat (per nevades) i l’AllauCat (per allaus) que s’activen davant d’episodis de fred i neu extraordinaris.