El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, en col·laboració amb el Consell Comarcal del Berguedà, posa en funcionament a partir d’aquest dijous el transport a la demanda en nuclis de població del Baix Berguedà que encara no disposaven d’aquest servei. D’aquesta manera, s’estén al sud de la comarca aquest model que ja funciona en diferents municipis de la part nord.
Fins ara, el sistema de transport a la demanda del Berguedà donava cobertura a gairebé 2.000 habitants i funcionava en 19 nuclis de 13 municipis: Gósol, Saldes, Vallcebre, Sant Julià de Cerdanyola, Gisclareny, la Nou de Berguedà, Fígols, Cercs, Castellar de n’Hug, Castell de l’Areny, Sant Jaume de Frontanyà, Capolat i Castellar de Riu. Ara, s’estén i cobreix set rutes més. Són aquestes:
Santa Maria de Merlès – Puig-reig
L’Espunyola – Montclar (cruïlla) – Casserres – Puig-reig
Serrateix – Viver – Puig-reig
Montclar (poble) – Montclar (cruïlla) – Casserres – Gironella
Montmajor – l’Espunyola – Avià – Berga
La Quar – Sagàs – Gironella
Serrateix – Viver – Navàs
Com funciona?
El servei funciona de dilluns a divendres a través de trucades telefòniques o comunicació via WhatsApp. Els usuaris han de demanar el servei -que es fa en taxi– abans de les 5 de la tarda del dia anterior laborable. Aquest sistema dóna servei als municipis més petits i és molt més sostenible que mantenir moltes línies d’autobús amb baixes ocupacions.
El transport a demanda permet als usuaris arribar a la capital comarcal, el seu municipi de referència o les parades de les línies de servei regular que enllacen amb Berga, Manresa i Barcelona. A banda, el servei garanteix l’accés als centres sanitaris i assistencials de les persones que viuen en nuclis de població de baixa densitat.
Actualment, el Departament de Territori i Sostenibilitat presta més de 200 serveis a la demanda i té convenis amb 13 consells comarcals per finançar aquest tipus de transport públic. Els consells comarcals fan les tasques de gestió, control, seguiment i atenció a l’usuari.