La Festa dels Elois d’aquest cap de setmana marcarà un abans i un després en la història (curta, de moment) de la Botiga de la Manela. L’establiment ha tret a la venda tota mena de productes relacionats amb la Festa dels Elois i està disposat a repetir l’estratègia quan sigui temps d’altres festes populars a la comarca. Com tots els productes que es venen a la botiga, els articles dels Elois han estat fets per persones en risc d’exclusió social.
Grup Horitzó fa anys que produeix i ven marxandatge de la Patum i, ara, està disposat a fer el mateix amb productes relacionats amb Els Elois. Han fet de tot: des de capellines i fundes impermeables per a les motxilles fins a fundes per a mòbils, posa-vasos, clauers o imants. I, per tal que la ciutadania identifiqui clarament els productes del marxandatge dels Elois, el berguedà Sergi Montaner ha dissenyat un logo especial que és present en tots els productes de la línia.
En total, s’han comercialitzat una vintena de productes totalment funcionals per a la festa dels rucs. L’objectiu de les vendes és clar: garantir la supervivència de la Botiga de la Manela i seguir vetllant per donar feina a persones amb malalties mentals o en risc d’exclusió social. “No parem de pensar i de ben segur que aviat traurem noves línies de productes, relacionades amb altres festes del Berguedà”, ha recalcat en roda de premsa Charo Díez, estenent la mà a tots aquells col·lectius i administracions disposades a cooperar.
Per la seva banda, la presidenta de Grup Horitzó, Eva Sànchez, ha explicat que tota aquesta línia de productes dels Elois, sumats als de la Patum, pretenen fer créixer la Botiga de la Manela: “Intentem que la botiga no només sigui una finestra del que fem a Grup Horitzó, sinó que també es converteixi en un lloc de referència on trobar records del que es a la comarca i del que s’hi pot trobar”.
La Botiga de la Manela es va inaugurar aquest maig passat amb l’objectiu de ser un aparador més dels productes que Grup Horitzó realitza en els seus tallers. L’establiment, doncs, complementa el punt de venda que l’entitat ja tenia a la plaça Europa i que ofereix roba de segona mà i llibres. La botiga era un projecte que Manela Quesada va treballar en els seus últims anys de vida i que ara han fet realitat les seves companyes de Grup Horitzó.