Medi Ambient

Salvem Coll de Pal alerta de l’impacte mediambiental del futur projecte de les Vies Blaves

Salvem Coll de Pal alerta de l’impacte mediambiental del futur projecte de les Vies Blaves

La plataforma ecologista Salvem Coll de Pal ha presentat quatre grans al·legacions al projecte de les Vies Blaves que la Generalitat i la Diputació de Barcelona volen desplegar en uns 300 quilòmetres de la demarcació de Barcelona. Les Vies Blaves consisteixen en l’arranjament d’un camí que ressegueixi la llera dels rius Llobregat, Anoia i Cardener amb l’objectiu de fomentar els hàbits saludables i el gaudi dels espais naturals de Catalunya.

El fons del projecte convenç la plataforma ecologista Salvem Coll de Pal. Però les formes a l’hora de tirar-lo endavant, no. La plataforma retreu al Departament de Territori poca transparència i comunicació amb el territori, una afectació de terrenys excessiva pel tipus de camí que es vol arranjar, un impacte mediambiental “aberrant” en el tram entre Cercs i Guardiola, i la transformació del territori que pot suposar construir segons quins camins al mig de la muntanya.

Hèctor Aranda, membre de Salvem Coll de Pal, ha explicat en roda de premsa que la Generalitat ha aprovat un Pla Director que “és un llibre en blanc”: “Està massa obert a interpretacions i només concreta com seran exactament entre un 30 i un 40% dels camins”. La plataforma tem per com acabarà sent l’execució d’aquest 60-70% restant i, per això, a alçat el crit al cel.

“Mala baba” a l’hora de fixar les dates per fer al·legacions

La primera de les al·legacions fa referència a la poca informació que n’ha tingut la ciutadania i el poc marge de maniobra que s’ha donat als ajuntaments. És cert que el projecte de Vies Blaves no és una cosa nova, ja fa temps que se’n parla, però Salvem Coll de Pal considera que “no s’ha tingut prou en compte el territori”. Malgrat tot, constaten que no és la primera vegada, ja que en altres ocasions ja s’han sentit menyspreats, com per exemple a l’hora d’iniciar les reunions per preparar la candidatura pels Jocs Olímpics d’Hivern Pirineus-Barcelona 2030.

A banda, veuen bruixes en l’obertura de la presentació d’al·legacions. Va ser el 2 de maig, pocs dies abans que comencés la campanya electoral. “Com és lògic cap ajuntament farà cap moviment al respecte, perquè no té clar si, a partir del juny, seguirà governant”, ha dit Héctor Aranda. I ha deixat entreveure que les dates de presentació d’al·legacions són “buscades, amb tota la mala baba” i reclama que s’obri un nou període, un cop s’hagin constituït els nous ajuntaments.

Excessiu sòl reservat per fer camins per a vianants i ciclistes

Un altre dels punts que trontolla a Salvem Coll de Pal és que, durant tot el recorregut, s’hagi de reservar una superfície de 10 metres d’amplada. Creuen que per fer un camí “per a vianants i bicicletes”, que és el que estipula el Pla Director, és “excessiu” reservar 10 metres de sòl. També alerten que, en moltes zones, aquesta reserva de sòl afectarà a finques privades, com horts o cases, que també han estat menyspreades.

Per tot plegat, demanen que es reservin 3 metres d’amplada en lloc de 10, ja que és l’amplada màxima que contempla el Pla Director per al camí.

Oposició frontal a que es tapi el canal industrial

El Pla Director també contempla que, entre la zona del Collet (Guardiola) i el trencant de Malanyeu, la Via Blava del Llobregat segueixi, a la llarga, un itinerari paral·lel al riu que ocupi la zona on discorre el Canal Industrial. Com? Tapant-lo. Això, relaten les al·legacions, és “inviable mediambientalment” i, a més, vulnera la protecció del Canal Industrial com a Bé Patrimonial.

Tot i això, el propi Pla ja reconeix que l’obra és de difícil execució i, per això, proposa una mesura provisional, que és allunyar la Via Blava del riu i fer-la passa pel Camí Blau de Sant Cornelí. Amb tot, el Pla no descarta en absolut acabar tapant el canal industrial, però ho fixa com una actuació “a mig o llarg termini”.

Salvem Coll de Pal demana que es descarti totalment tapar el Canal Industrial i fer passar la Via Blava per sobre i, a banda, proposa com a alternativa definitiva recuperar i aprofitar el camí ramader que es va destruir amb l’actual traçat de la C-16, entre la sortida del túnel del Far i el trencant de Malanyeu.

No a “una autopista per a vianants i bicicletes al mig de la muntanya”

I l’última gran al·legació de Salvem Coll de Pal té a veure amb el tipus de sòl del futur camí de la Via Blava. Consideren que és innecessari modificar-lo per acabar construir “una autopista per a vianants i bicicletes”. Creuen que és “perillós mediambientalment” i constaten que “la gràcia de caminar per la muntanya és gaudir del territori”, de manera que “fer una zona de passeig urbà enmig de les gorgues del Llobregat no té cap mena de sentit”.

Nous ajuntaments, reunions a la vista

Salvem Coll de Pal també es posa a disposició dels nous governs municipals per concretar reunions i dialogar sobre el projecte i les alternatives possibles. Fins ara els impulsors de la plataforma no s’han reunit amb cap consistori perquè han preferit esperar a conèixer el desenllaç de les eleccions. Ara, però, preveuen fer una ronda de contactes amb tots els afectats per “almenys, explicar-los el seu punt de vista”.

Hèctor Aranda Salvem Coll de Pal Vies Blaves

Comentaris