Cas de transfuguisme a Bagà: la regidora Mariona Pons es desmarca del PSC i permet a ERC mantenir la majoria al govern

El centre de Bagà. ACN / ESTEFANIA ESCOLÀ

Notícia que avança l’Aquí Berguedà. Cas de transfuguisme a l’Ajuntament de Bagà: la fins ara regidora del PSC Mariona Pons es desmarca del seu grup municipal i està disposada a quedar-se al govern de Junts per Bagà (ERC). Els socialistes van decidir trencar el pacte de govern amb els republicans aquesta tardor, però el moviment de Pons permet a ERC mantenir la majoria al ple que havia perdut. Les eleccions van donar 5 regidors a ERC, 4 al PSC i 2 a Bagà Endavant.

En declaracions a l’Aquí Berguedà, Mariona Pons ha assegurat que va presentar-se a la llista del PSC per l’amistat que l’unia a l’exalcalde, Nicolàs Viso, i la seva filla i última alcaldable, Maria Viso. L’alcaldable va plegar a l’inici del mandat i ella mai s’ha sentit del partit: “Mai he estat socialista”.

Pons ha reconegut que va donar suport al trencament amb ERC perquè entenia que calia passar a l’oposició amb la condició d’oferir diàleg al govern. Les formes dels primers mesos des de l’oposició, explica, no l’han convençut; i ERC li ha ofert tornar al govern: “Em van dir que no s’ho atrapaven i que si els podia donar un cop de mà”. Ho ha acceptat, diu, perquè es va presentar per treballar pel poble i no per un partit: “Em dic Mariona Pons, soc independent i no em dec a ningú”.

L’alcalde, Joan Oña, ha confirmat a l’Aquí Berguedà que la regidora Pons mantindrà les carteres de Cultura, Drets Socials, Camins Rurals, Flora, Fauna i Pagesia, malgrat que el seu grup municipal a les eleccions se n’hagi anat a l’oposició. Oña ha defensat que “ella no comparteix el canvi de línia del PSC i vol continuar amb les tasques al govern”.

El PSC, en canvi, ho veu molt diferent. El portaveu del grup, Lluís Casas, ha afirmat que Pons no només va donar suport al trencament amb Esquerra, sinó que “va ser una de les impulsores”, i acusa els republicans d’haver anat al darrere de la regidora des que es va trencar el pacte de govern. “És transfuguisme total”, constata Casas.

Pons passarà a ser regidora del grup no-adscrit. El propi Casas ha comunicat mitjançant una instància que la regidora deixa de ser-ho tota les sigles del PSC. “Queda fora del grup municipal per decisió del partit, però com a resposta al moviment que ella ha fet. Estem molt disgustats, ens ha deixat a l’estacada”, ha admès.

Amb l’ull posat al pacte antitransfuguisme

L’alcalde confia que la regidora Pons podrà mantenir les carteres que fins ara portava i diu que l’única conseqüència que tindrà el moviment és que no podrà rebre cap més responsabilitat que la que ja té ara. Per això, diu, els regidors d’ERC es repartiran les regidories que el PSC ha deixat buides, però Pons no se’n podrà quedar més de les que ja té.

Tot i això, els socialistes entenen que Pons ja havia passat a formar part de l’oposició i recorden que hi ha un pacte antitransfuguisme per evitar que un càrrec electe es desmarqui de la seva llista electoral per aconseguir més responsabilitats. Per aplicar aquest pacte, primer caldrà determinar si la regidora ja era legalment a l’oposició, o si bé encara no havia deixat de figurar com a membre del govern.

L’alcalde defensa que el nou cartipàs encara no s’ha aprovat i, per tant, a efectes legals, el vell encara té vigència i Mariona Pons figura a l’equip de govern. Això sí, Oña també ha reconegut que el PSC van desistir de les regidories que portava aquest desembre i, quan això va passar, Pons també va fer el tràmit, tal com ha confirmat el portaveu socialista, Lluís Casas: “El 18 de desembre tots -ella també- vam presentar una instància on comunicàvem que deixàvem el govern”.

Si els serveis jurídics encara reconeixen Pons com a membre del govern, la regidora podrà mantenir les mateixes condicions que tenia fins ara, malgrat que passi a ser del grup no-adscrit. Però si la instància del desembre la col·loca directament a l’oposició, Pons no podrà assumir responsabilitats superiors a les que tindria si seguís sent regidora del PSC.

Els socialistes també entenen que Pons no podrà cobrar com a regidora del govern i només podrà tenir les retribucions per assistir al ple. S’emparen en l’article 73.3 de la Llei de Base de Règim Local, que diu -literalment- que “els drets econòmics i polítics dels membres no adscrits no podran ser superiors als que els haurien pertocat si seguissin al grup d’origen”.

Encara és govern o ja és oposició? Aquesta és la qüestió. El que és evident és que el moviment serveix en safata a ERC l’estabilitat aritmètica que havia perdut amb el trencament amb el PSC. Ara els republicans sumen un vot als seus cinc i deixen el PSC (3) i Bagà Endavant (2) a l’oposició en minoria.

X