Fins a quatre col·legis electorals de Berga canvien de lloc perquè es voti en espais més amplis

Fins a quatre col·legis electorals de Berga canviaran de lloc als comicis de diumenge, 14 de febrer, per aconseguir espais més amplis i segurs per evitar la propagació del virus. Les urnes que habitualment són a Hisenda, aquesta vegada seran al pavelló nou; les de la Biblioteca Ramon Vinyes i Cluet, al vell; a l’institut Guillem de Berguedà, es votarà al gimnàs en lloc de la biblioteca; i l’habitual col·legi de la plaça Maragall, a les oficines de BRG, es traslladarà a la Sala Casino, al Teatre Municipal. Ho ha explicat en roda de premsa la regidora de Processos Participatius de Berga, Roser Valverde.

En paral·lel, Valverde ha reconegut que l’administració ha hagut de fer “un sobreesforç important” perquè es puguin celebrar les eleccions de diumenge. A banda de la preparació de tot l’entramat electoral, aquesta vegada també cal garantir que els ciutadans puguin votar complint les condicions sanitàries. Per fer-ho, a cada col·legi hi haurà protocols per evitar que s’acumuli gent a les cues, caldrà entrar-hi amb mascareta (a ser possible, ffp2) i hi haurà dispensadors de gel hidroalcohòlic. A més, cada col·legi tindrà coordinadors sanitaris que vetllaran perquè aquestes mesures es compleixin. I una de les recomanacions en què Valverde ha posat més èmfasi és que, en la mesura del possible, els votants portin el sobre i el seu vot de casa, malgrat que hi haurà sobres i butlletes a tocar de les meses, tal com fixa la llei.

 

60 al·legacions només a Berga

La principal preocupació de la regidora en aquests moments és l’alt nombre d’excuses que s’han presentat des que es va fer el sorteig per designar els membres de les meses electorals. La Junta Electoral de Zona (JEZ) n’ha admès una seixantena. Són gairebé un terç dels membres que es necessiten, entre titulars i suplents, a totes les meses de la ciutat (207).

A diferència d’altres municipis com Gironella, Berga no ha fet cap sorteig per ocupar les seixanta vacants que s’han generat arran de les excuses admeses. De fet, aquest dimarts al matí la Junta Electoral ha convocat a tots els municipis de la comarca per analitzar quin és l’escenari actual a cada municipi i establir un criteri comú sobre el que cal fer en els propers dies per garantir que les meses es puguin constituir a tot arreu.

En unes eleccions normals, quan una persona designada -sigui titular o suplent- al·lega que no hi pot ser, l’administració ha de designar una altra persona, de manera que el dia de les eleccions cada titular ha de tenir dos suplents disponibles que es presentin al col·legi a primera hora del matí. Aquesta vegada, Valverde defensa que són “unes eleccions atípiques” i entén que la Junta Electoral ha de tenir cintura per poder completar els buits que hi hagi amb suplents, sense haver de fer sortejos, dia sí i dia també, per respondre a les excuses.

Aquest dimarts la reunió convocada per la JEZ dictarà sentència. Si la JEZ ordena que cal fer nous sortejos, podria passar que persones que fins ara no han rebut cap notificació, ara siguin designades a una mesa. Això reactivaria tot el protocol de sortejos amb el risc que les noves designacions derivin en noves al·legacions, i obliguin a fer més sortejos. I el rellotge seguirà corrent. I el 14-F serà cada cop més a prop.

X