El Berguedà fa caixa a l’estiu, tot i la pandèmia: menys turistes estrangers, però més catalans

El perfil de turista que ha passat per la comarca viu més a prop i s'hi ha gastat menys diners

El sector de la restauració, l’hostaleria i l’agroturisme al Berguedà tanca un nou estiu pletòric, tot i la pandèmia. La comarca ha rebut menys turistes estrangers i de la resta de l’Estat espanyol, però en canvi ha vist com augmentava el nombre de turistes catalans, amb menys poder adquisitiu que els estrangers que, abans de la pandèmia, solien fer estiu al Berguedà.

Tot i el canvi de paradigma, el sector turístic fa un bon balanç de l’estiu a la comarca. Els allotjaments han fregat el límit d’ocupació i les reserves als restaurants també s’han situat en alts percentatges, segons els propietaris dels establiments. El president de l’Associació d’Hostaleria i Turisme del Berguedà, Jordi Badia, destaca l’afluència de visitants ha estat “millor del que es preveia”, però ha recalcat que “acostumàvem a tenir molt més turista francès, holandès… i aquest estiu hem tingut majoritàriament gent del país”.

Els turistes han vingut, però han gastat menys

Un altre dels canvis detectats és la disminució de la despesa mitjana dels turistes al territori. “Hem notat que el poder adquisitiu dels visitants ha baixat, i que la seva despesa a la comarca en establiments, serveis o oci és menor. La gent ve, però s’hi està menys dies i gasta menys”, ha assegurat Badia.

La temporada de cases rurals, més llarga de l’habitual

En la mateixa línia s’ha expressat Oriol Baños, president de l’Associació d’Agroturisme del Berguedà. Les cases rurals han viscut també una molt bona temporada d’estiu i amb ocupacions molt bones, fins i tot allargant el període durant les dues primeres setmanes de setembre, quan habitualment ja es donava la temporada per acabada. “L’únic que ens ha fet canviar la manera de fer a nosaltres i als visitants ha estat la Covid-19 i les restriccions, que ens han impedit tenir grups de més de 10 persones”, ha explicat.

Segons Baños, les sensacions d’aquesta campanya d’estiu són molt bones i coincideix amb Jordi Badia en el nou perfil de turista de la comarca (si més no, el que s’ha implantat durant els darrers mesos): visitants de Catalunya i de la resta de l’estat amb una disminució important de turistes estrangers. “Hem notat un canvi de dinàmica que esperem que vagi revertint a mesura que les restriccions millorin”, ha afegit. Baños també ha confiat que el Berguedà torni a estar present a fires turístiques internacionals, un fet que històricament ha servit d’aparador a la comarca per projectar-se davant el seu públic diana: els estrangers.

Segons el president del sector de l’agroturisme comarcal, en el cas de les cases rurals, costa més de detectar si hi ha hagut una disminució de poder adquisitiu dels turistes: “A nosaltres ens paguen l’estada i els serveis que contracten i això varia poc”. Ara bé, sí que ha admès que majoritàriament ha estat un turisme de “sortir poc de la casa”. I afegeix que “venen al Berguedà, però fan molt poca vida a l’exterior de les cases i, per tant, la despesa és menor en serveis i oci”.

Els càmpings s’han trobat amb més reserves d’última hora

Els càmpings i hotels se sumen a la dinàmica positiva que ha viscut el Berguedà durant l’estiu. El Berga Resort ha registrat també bones dades durant els mesos de juliol i agost, tot i que les reserves també s’han mantingut els primers dies de setembre. El perfil de turista segueix el model: visitants catalans i de la resta de l’estat espanyol, amb menys presència de visitants estrangers, i principalment públic familiar i cultural amb un poder adquisitiu mitjà.

Segons els responsables del Berga Resort, es tracta d’un turisme passiu que arriba amb la voluntat de passar uns dies a la comarca tranquil, lluny d’un turisme actiu. Al càmping han detectat, a més a més, que les reserves han estat més a darrera hora i que les estades han estat més curtes de l’habitual. “Però vist la situació de pandèmia que vivim, valorem la campanya molt positivament”, diuen.

Els responsables del restaurant del càmping Susèn, de Saldes, també han fet un balanç positiu de la campanya d’estiu i, sobretot, han destacat la reducció destacada de persones vingudes de fora de l’estat espanyol. “Hem notat que ha baixat la presència de turistes estrangers, però ho hem equilibrat amb persones del territori que possiblement no havien vingut mai a la nostra comarca”, han explicat.

Hotels també plens i amb més estrangers

Els hostals i hotels del Berguedà se sumen al carro de la satisfacció. La majoria han registrat una alta ocupació durant els darrers mesos. Per exemple, els responsables de l’Hotel Estel de Berga recorden que també han estat una atracció pels visitants les diverses proves esportives que s’han celebrat al Berguedà durant els mesos d’estiu. “Les curses i les competicions de muntanya porten gent, un tipus de turisme actiu que arriba al Berguedà per aquestes iniciatives”, han destacat els seus responsables. Contràriament a la dinàmica majoritària, a l’Hotel Estel hi han pernoctat força turistes estrangers, fins al punt que els seus responsables calculen que el percentatge ha vorejat el 50% del total i amb un poder adquisitiu mitjà.

On també asseguren que hi ha hagut moviment de visitants de fora de l’estat espanyol és a l’Hotel-Restaurant Cal Marçal de Puig-reig. “Hem notat una davallada de turistes estrangers, però realment ens pensàvem que tindríem menys visitants francesos, alemanys, belgues i suïssos”, ha explicat Moisès Sayós, responsable de l’establiment.

Sayós ha destacat que l’estiu ha estat “molt bo, lleugerament millor que l’any passat”, sobretot tenint en compte que ens trobem en un marc de pandèmia i d’incertesa. “Hem tingut molta gent de Catalunya, segurament veïns que han preferit no marxar a fora per les restriccions o la por, i s’han mogut més per casa”, ha destacat.

Dificultats per trobar personal

Una de les cares negatives d’aquesta temporada d’estiu al Berguedà ha estat la dificultat dels restauradors de trobar personal per cobrir les places necessàries per fer front al volum de feina: des de personal de sala i cuina fins a personal de neteja o manteniment. “És un problema preocupant i que cada vegada ens està portant més maldecaps al sector en general”, ha assegurat Jordi Badia, des de l’Associació d’Hostaleria i Turisme.

També hi coincideix Moisès Sayós, del restaurant Cal Marçal. Apunta que “costa molt trobar persones que vulguin treballar els caps de setmana, i més, durant l’estiu. Molts possibles treballadors demanen de fer vacances aquesta època, que és justament quan més treballem”.

Pròxima parada: temporada de bolets

Els presidents d’Hostaleria i Turisme i d’Agroturisme, i els restauradors i hotelers consultats, coincideixen en valorar molt positivament la campanya estival, però ja tenen la mirada posada en la temporada de tardor marcada pel producte estrella: els bolets.

“Esperem que sigui un any millor que el 2020, quan ens van fer tancar a mitja temporada de tardor per la Covid-19”, recorda Jordi Badia. Els restaurants esperen mantenir l’activitat, sobretot durant els caps de setmana de tardor, i poder enllaçar amb la campanya de Nadal. Mentrestant les cases rurals, segons ha avançat Oriol Baños, ja tenen una bona previsió de reserves per a la temporada de tardor.

FOTO. ACN

X