L’estació d’autobusos no cap a la parcel·la de la Rasa dels Molins que l’Ajuntament li reservava. El govern municipal ho sap des de fa unes setmanes, però ja té una alternativa de la Generalitat sobre la taula i li agrada. Els arquitectes que estan adaptant el projecte del 2010 plantegen que l’estació es mengi una part del parc central de la Rasa dels Molins i que es desplaci uns metres més amunt el carrer Pere III, que comunica el Salvador Espriu amb el passeig de la Pau.
Per què ara falta espai?
La Generalitat al·lega tres motius. El primer és que ara els autobusos són més llargs que fa deu anys: n’hi ha molts més de 15 metres, que abans no existien o se’n veien pocs. El segon factor és que aquesta última dècada el nombre de línies que surten i arriben a Berga també ha crescut, i això implica que la Generalitat vulgui fer-hi més andanes. I l’últim motiu és que el Departament valora molt que les noves estacions que fa evitin maniobres als conductors dels autobusos: si el bus entra per un lloc i surt per l’altre sense haver de fer marxa enrere en cap moment, l’impacte acústic es redueix notablement, ja que s’evita el so intermitent que un autocar emet cada vegada que va enrere.
Un altre mandat sense estació
En declaracions a l’Aquí Berguedà, el regidor d’Urbanisme de Berga, Aleix Serra, ha admès que, amb aquest imprevist, serà impossible construir l’estació abans de les eleccions del 2023. En les pròximes setmanes, es concretarà el projecte i, després, totes les parts tindran feina: els arquitectes l’hauran d’escriure; la Generalitat s’haurà de gratar la butxaca per pagar-lo, perquè és més car que l’anterior; i l’Ajuntament haurà de fer els canvis urbanístics necessaris per poder desplaçar el Pere III, canviant la forma actual de la part central de la Rasa dels Molins. “No podrà ser en aquest mandat, però el meu objectiu és deixar-ho a punt per al pròxim govern”, conclou Serra.
Una estació dins un parc
La nova estació contempla integrar l’espai per a autobusos dins el parc central de la Rasa dels Molins. Segons el regidor Serra, la part de baix de l’actual parc quedarà envaïda per l’estació, però també es guanyarà zona de parc per sota l’estació.
El regidor també ha reconegut que es va sondejar la idea de fer “una estació de mínims”, un cop es va saber que la parcel·la reservada no era prou gran. Ara bé, amb la nova proposta, la futura estació seria “de primera categoria”, segons Serra, i podria incloure tota mena de serveis: “Volem una estació on l’empresa concessionària pugui treballar, amb oficines, bar, terrassa i el que calgui, perquè això garantirà que estarà ben cuidada”.