El rebut de les escombraries ha quedat congelat a Berga aquest 2021 per error. L’Organisme de Gestió de Tributs (ORGT) ja ha cobrat la primera meitat de l’import als ciutadans, però la quota ha estat idèntica a la de l’any passat: 56,95 euros, que són exactament la meitat dels 113,9 euros anuals que s’havien de pagar el 2020 per a la recollida de residus domèstics. El cas és que a finals del 2020 el Consell Comarcal va anunciar que apujava el rebut fins als 121 euros i l’Ajuntament ho va aprovar. Però ho va fer tard.
El ple de Berga va aprovar aquest març passat la derogació de l’ordenança per a la prestació del servei de recollida de residus per tal que els preus aprovats pel Consell s’apliquessin a Berga. Fonts municipals consultades per l’Aquí Berguedà han confessat que, amb aquest moviment, confiaven que la taxa de 113,9 euros passés automàticament a 121 euros. Però no. La derogació va arribar tard, ja que el mes de març tot el cicle anual d’accions de l’Organisme de Gestió de Tributs (que és qui s’encarrega de cobrar els rebuts) ja s’havia activat. El resultat és clar: com que a principis d’any l’Ajuntament no havia fet cap canvi en l’ordenança de residus, el preu queda intacte fins al 2022.
Des de l’ajuntament, fonts del govern defensen que ho van fer al març perquè és quan els van dir que havien de fer la derogació i que, en tot cas, havia de ser el Consell qui havia de preveure abans que calia fer la derogació l’any 2020.
De fet, les mateixes fonts municipals han admès que desconeixien que s’havien cobrat menys diners que els anunciats, perquè des del 2017 recapta l’ORGT i fa la transferència al Consell, de manera que els diners no passen en cap moment per les arques municipals.
Uns 90.000 euros que no s’han cobrat d’enlloc
Que Berga -el municipi més gran de la comarca que fa porta a porta- no pagui una part del rebut de les escombraries fa trontollar les previsions pressupostàries del Consell Comarcal. Fins ara i des del 2017, l’Ajuntament ordena anualment a l’ORGT que recapti l’impost i faci la transferència al Consell amb tots els diners que ha recaptat per tal que pagui a l’empresa que fa la recollida.
El cas és que l’Ajuntament no ha aprovat la dispensa al Consell, i això l’obliga a aprovar per ple, cada any, els canvis que prèviament hagi plantejat el Consell pel que fa a l’ordenança de residus. Avià, per exemple, sí que ha fet la dispensa i això permet a l’Ajuntament rentar-se les mans pel que fa al cobrament de l’impost de residus: tot el que aprova el Consell, automàticament s’aplica als ciutadans d’Avià i, de fet, és el mateix Consell qui ordena el cobrament i recapta els diners.
Però a Berga, que l’Ajuntament no hagi aprovat a temps l’increment del rebut a temps provoca que s’hagin recaptat uns 90.000 euros menys que els que el Consell Comarcal tenia previst recopilar aquest 2021. I ara la incògnita és saber d’on sortiran aquests diners: els haurà de posar l’Ajuntament de la seva butxaca? El Consell haurà d’espavilar-se sense aquesta part del pastís? No està gens clar, perquè no hi ha cap acord signat per totes dues parts que fixi què passa en aquest escenari.
En l’àmbit intern, veus de l’ens comarcal sempre han alertat els ajuntaments que, si no feien la dispensa ni aprovaven els increments que plantejava el Consell, haurien de pagar de la seva butxaca la diferència. Però no és tan senzill perquè no hi ha cap conveni que fixi que el Consell rebrà la quantitat concreta que demani a cada ajuntament per gestionar la recollida de residus. L’únic que s’acorda és que cada municipi ordenarà que es transfereixin al Consell tots els diners que es rebin de l’impost d’escombraries. I això és exactament el que fa l’Ajuntament de Berga traspassant a través de l’ORGT els diners recaptats aquest 2021, sense els 90.000 euros previstos inicialment des de l’ens comarcal.
Gironella i Puig-reig, un món a part
La situació de Berga només es pot repetir, amb un impacte molt menor en les arques comarcals, en aquells municipis que encara no han fet la dispensa. Segons ha pogut confirmar l’Aquí Berguedà, a hores d’ara, a banda de la capital, tampoc han fet el tràmit els ajuntaments de Bagà, l’Espunyola i la Nou. Tampoc l’han fet Gironella i Puig-reig, però en aquest cas perquè tots dos municipis recapten l’impost dels ciutadans i paguen directament a l’empresa que els fa la recollida municipal. Per tant, qui gestiona la contractació de l’empresa de recollida no és el Consell, sinó els ajuntaments, i això fa que els municipis no hagin de fer cap transferència a l’ens comarcal perquè qui paga a l’empresa són ells mateixos.
En aquest escenari, el Consell fa mesos que negocia amb Gironella i Puig-reig per tal que tots dos municipis passin a formar part de l’entramat comarcal de recollida de residus. En els pròxims mesos s’ha de signar un nou contracte per encarregar la recollida i l’entrada de Gironella i Puig-reig al paquet podria fer més viable el servei. Però en aquests moments cap dels dos municipis està disposat a fer el pas perquè no veuen gens clar que la gestió comarcal millori la que han fet municipalment aquests tres primers anys de porta a porta.