El PSC porta al Parlament la millora de la carretera entre Borredà i Berga i entre Berga i Navès

Els socialistes presenten una proposta de resolució amb la idea que la resta de grups parlamentaris diguin 'sí' a millorar l'eix que travessa el Berguedà connectant el Ripollès i el Solsonès

El PSC portarà al Parlament una proposta de resolució perquè la cambra aprovi la millora de la C-26 entre Borredà i Berga i entre Berga i Navès. Els socialistes volen forçar un acord parlamentari que pressioni una mica més el Govern a fer una obra promesa des de fa una dècada.

La carretera C-26 travessa el país des de Borrassà, a l’Alt Empordà, fins a Alfarràs, al Segrià, i uneix comarques com Olot, Ripoll, Berga i Solsona. Els dos trams que ara arriben al Parlament comuniquen, d’una banda, la C-16 a l’altura de l’Estany Clar amb el Ripollès, passant per Vilada i Borredà, i de l’altra, Berga, Avià, l’Espunyola i Montmajor per convertir-se en la principal via d’accés al Solsonès des del Berguedà.

Borredà ha reprès la pressió

A finals d’estiu, Borredà va reprendre la pressió perquè el Govern millori la C-26 entre Berga i Ripoll. És el dia de la marmota. Fa més d’una dècada que se’n parla, però per alguna raó o altra, sempre ha acabat quedant en un calaix. Ara, l’Ajuntament de Borredà demana que es recuperi el projecte que fa uns deu anys va quedar encallat i que es liciti.

En el seu moment, la Generalitat va proposar invertir uns 90 milions d’euros a eixamplar la carretera, corregir els trams amb més revolts i, fins i tot, construir dues variants, a Vilada i Borredà, que evitessin haver d’entrar als nuclis urbans per anar cap a Berga o cap a Ripoll.

En declaracions al número de setembre de la revista Aquí, l’alcalde de Borredà, Jesús Solanellas, va recordar que “el projecte havia estat en exposició pública molt temps” i va lamentar que “es van presentar al·legacions, però va quedar aturat”.

Havent aparcat el projecte, el 2015 es va aconseguir que el Parlament prohibís el pas de tràilers per la C-26. Ara bé, l’alcalde d’aleshores a Borredà, Joan Roma, insistia fa setmanes que allò va ser “un pedaç” que només evita que els tràilers s’encallin a la carretera i deixin incomunicats els habitants de Vilada i Borredà. Ara, deia, “cal reprendre d’una vegada les obres per millorar la carretera”. A més, defensava que és una via que va molt més enllà del Berguedà i que ha de connectar Ripollès i Solsonès.

Per tot plegat, l’objectiu és “que la idea es torni a moure” i, per això, l’alcalde Solanellas va enviar una carta al president del Consell Comarcal, Josep Lara, perquè remi cap a la mateixa direcció. En aquest sentit, Lara va dir al mateix número de la revista que no es pot comprometre a garantir les obres però sí a agilitzar la reunió entre Ajuntament i Generalitat. “El Consell pot provocar aquesta reunió, però, més enllà d’això, res. No ens podem comprometre a executar res, perquè qui té competències és el Govern”, matisava aleshores el president comarcal.

Ara el reclam arriba al Parlament a través del PSC, el partit que històricament ha governat a Borredà.

La C-26, encallada en les al·legacions

Fa tres anys que propietaris de terrenys a tocar de la C-26 entre Berga i Montmajor van presentar al·legacions al projecte d’eixamplament de la via que el Govern els va presentar. La idea inicial de la Generalitat era corregir alguns dels revolts de la carretera per fer-la més ràpida, però el primer projecte afectava alguns terrenys veïns i els propietaris van queixar-se per evitar-ho.

D’això ja en fa tres anys i encara no han tingut cap resposta per part del Departament de Territori. Aquest estiu, fonts de l’àrea van declarar a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) que dialogarien amb el territori per buscar el consens abans de tirar endavant cap actuació. Mentrestant, fonts comarcals apunten a l’Aquí Berguedà que el projecte encara es troba en una fase molt embrionària i que va per llarg.