La primera actuació per a la nova C-26 entre Berga i Solsona arribarà el 2024. Així ho han confirmat fonts del Departament de Territori en una trobada amb alcaldes de la zona al Museu d’Art del Bolet de Montmajor. El Govern farà les millores a la carretera per trams, ja que preveu que tota l’obra superi els 55 milions d’euros.
El primer tram que s’executarà és el que administrativament està més avançat i, curiosament, no forma part de l’actual C-26. És la B-420, entre Montmajor i Pegueroles, és a dir, el primer tram de la via que actualment uneix Montmajor i Cardona. Aquest tram formarà part de la futura C-26, que esquivarà els revolts estrets i pronunciats que hi ha entre Montmajor i Navès.
El Govern actuarà en el tram fins a Pegueroles i, d’allà, millorarà la carretera que enllaça amb l’actual C-26 a Navès.
L’Espunyola-Avià, avançat
Un altre dels trams que sembla encaminat a veure la llum primer és el de l’Espunyola a Avià. El Govern té el projecte avançat i estudia com adaptar la idea inicial a les al·legacions presentades pels veïns.
“Volem que sigui una carretera integrada a la zona i que tingui en compte les necessitats dels veïns”, ha assegurat Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures. Sobre la bateria d’al·legacions que va presentar l’Espunyola, el Govern afirma que enceta un diàleg amb els veïns per trobar l’encaix entre les millores i el dia a dia. Tot, amb la idea que es comenci per la B-420, però que des de llavors sigui un no parar d’obres en diferents trams.
En quin punt està cada tram?
El Departament de Territori informa en un comunicat en quin punt està el projecte en cada tram de la futura C-26. Diu això
- Nou traçat de la C-26 entre Navès i Montmajor: El Departament ha impulsat la redacció del projecte actualitzat del condicionament de la carretera C-26 entre Navès i Montmajor, que consistirà en la construcció d’un nou corredor de 13 quilòmetres i comportarà una inversió estimada de 20 MEUR. Es preveu aprovar el projecte el segon semestre de 2024.
- Eixamplament de la B-420 entre Montmajor i l’Espunyola: El Departament està redactant el projecte constructiu per eixamplar i millorar el traçat de la carreteraB-420al llarg de 4,5 quilòmetres de longitud, fins a l’encreuament amb la C-26. L’actuació permetrà ampliar la carretera fins als 9 metres d’amplada, així com suavitzar diversos revolts i millorar la intersecció amb la C-26. El pressupost estimat de l’obra és 8,2 MEUR. Es preveu iniciar les obres durant el 2024.
- C-26 entre l’Espunyola i Avià: Territori està redactant el projecte constructiu per al condicionament de la C-26 en un tram de 12 quilòmetres entre l’Espunyola i Avià. Aquesta actuació comportarà una inversió estimada en 24,5 MEUR. En aquest àmbit, la carretera transcorre per una orografia complexa, amb trams on el pendent pot superar el 6%. L’actuació permetrà eixamplar la carretera, que té actualment sis metres d’amplada, fins assolir una secció de 9 metres d’amplada. Així mateix, s’inclou la construcció d’una variant al pas de la carretera per l’Espunyola i la millora del traçat de la carretera. Aquest projecte es farà per trams i les primeres obres s’iniciaran durant el 2024.
- C-26, Avià – Berga: Està en redacció un nou estudi informatiu per a l’eixamplament i millora de la C-26 en un tram de 3 quilòmetres entre Avià i Berga, amb l’objectiu de minimitzar impactes en l’entorn i atendre a criteris de tractament urbà. Es preveu que l’estudi se sotmeti a informació pública el 2023 i redactar el projecte constructiu el 2024. El pressupost estimat per aquesta actuació és de 3,2 MEUR
“S’ha avançat molt i són dates creïbles”
“S’ha avançat molt i ens han donat unes dates que ens semblen creïbles”, assegura l’alcaldessa de Montmajor, Maria del Mar Monell. Sobretot, ha destacat que la trobada al Museu d’Art del Bolet ha servit per establir acords pel que fa al traçat de la carretera.
Monell, això sí, recalca que ara s’obre un període de negociacions amb el territori, però celebra que s’estableixin compromisos per corregir els trams de carretera que suposen un major risc.