Cal Rosal: noves mitjanes, passos de vianants i vorals més estrets per reduir la velocitat

Entrada de Cal Rosal baixant de Berga per la C-16z

La velocitat màxima permesa a l’entrada de Cal Rosal baixant de Berga és de 40 km/h. Però pocs conductors respecten la limitació, i els més ràpids —un 15%— travessen el pont del Llobregat a 76 km/h o més. Els controls de trànsit hi han arribat a detectar conductors a 96 km/h.

Per això, la Diputació de Barcelona, propietària de la carretera C-16z, prepara un paquet d’obres entre l’antic restaurant El Centre i la rotonda de la plaça de l’Estació encaminades a reduir la velocitat dels conductors i a facilitar la vida als vianants.

Mitjanes a la carretera i passos de vianants

El més destacat és la construcció d’una mitjana per separar els dos carrils a l’altura de l’entrada de la fàbrica. En aquest tram, es reduiran els vorals, que ara són molt amples, i segons la Diputació, donen als conductors la sensació que estan circulant per una carretera interurbana i no pas per dins d’una població. Quan els cotxes s’acostin a la mitjana, en sentit nord i en sentit sud, s’hi trobaran uns illots de formigó que els obligaran a girar lleugerament a la dreta i a reduir la velocitat.

Un pas de vianants per substituir el pas subterrani

També hi haurà dos nous passos de vianants: un, permetrà creuar la carretera des de davant de la fàbrica fins a l’entrada del pont del Llobregat, a l’altura del camí que duu a l’antiga escola.

I l’altre serà entre l’antiga botiga de la Maria Grandia i l’edifici de l’economat. En aquest punt, ja hi ha un pas de vianants subterrani, però es troba en mal estat, i molta gent travessa per la carretera per no haver de baixar i pujar les escales.

Pas de vianants subterrani a Cal Rosal
Pas de vianants subterrani a Cal Rosal

Disminuir la velocitat també a l’entrada de la rotonda

Finalment, la Diputació té previst també construir un altre illot de formigó de color vermell a l’entrada de la rotonda que hi ha un cop travessat el pont del Llobregat, baixant de Berga.

Ara hi ha un triangle amb unes ratlles blanques pintades en diagonal. Però la Diputació creu que el formigó farà reduir la velocitat dels cotxes més que no pas la pintura.

Rotonda de la plaça de l'Estació, a Cal Rosal
Rotonda de la plaça de l’Estació, a Cal Rosal

Obres arran de la queixa d’un veí

Des de l’obertura de l’Eix del Llobregat, l’antiga C-1411 a Cal Rosal té un volum de trànsit “baix”, segons els estudis tècnics. Hi circulen 1.981 cotxes al dia, i un 16,5% són camions.

Però els que hi passen van molt ràpid. Un veí del poble se’n va queixar a l’alcalde d’Olvan, Sebastià Prat, que ho va comunicar a la Diputació de Barcelona. A partir d’aquí, la Diputació va estudiar el cas, i va concloure que les obres són molt necessàries.

Costaran 108.930 euros i duraran tres mesos. La Diputació ja ha tancat la licitació i té pendent de resoldre-la, un cop s’hagi constituït el nou govern provincial.