Els dubtes de la CUP sobre la nova C-16: a favor al Consell, en contra a les xarxes i amb matisos a l’Ajuntament de Berga

L'oposició pressiona l'alcalde de Berga, Ivan Sànchez, perquè aclareixi el posicionament cupaire sobre la millora de la carretera, i la resposta evidencia els dubtes polítics sobre la qüestió.

Part del govern, durant el ple de març a Berga. MARC CANTURRI

Pressió política sobre la CUP perquè verbalitzi un posicionament clar sobre la millora de la C-16 a l’Alt Berguedà. En el ple ordinari de març, aquest dijous, el regidor de Junts per Berga Ferran Aymerich va demanar a l’alcalde, Ivan Sànchez, que aclarís si està a favor o en contra de la proposta, atès que ell mateix va defensar al ple del Consell un posicionament a favor, però, en canvi, el seu partit, la CUP, va deixar clar unes setmanes més tard a les xarxes socials que s’hi oposaven.

La resposta de l’alcalde queda a mig camí i confirma els dubtes polítics sobre la qüestió. Sànchez va explicar al ple de Berga que, en el seu moment, va consensuar amb la resta de consellers de la CUP votar a favor de la moció socialista per a la C-16 perquè diversos ajuntaments —el de Berga, per exemple— havien presentat al·legacions i els constava que s’estaven estudiant.

Ara, amb el nou projecte presentat, Sànchez admet que “no acaba de quadrar amb les al·legacions que van presentar” i apunta matisos al posicionament de la CUP: “Estem a favor del desdoblament? No. Estem a favor d’un 2+1 com a mal menor? Parlem-ne”. I afegeix que, a banda del 2+1, els agradaria que el govern de la Generalitat aportés “altres conceptes de mobilitat a la comarca”.

En la rèplica, Aymerich va assegurar que “costa d’entendre que no puguin respondre amb més claredat” i va recriminar a l’alcalde que parli de “mal menor […] com si fos un mal que les persones de Guardiola, Cercs o la Pobla puguin gaudir d’una carretera millor”. L’alcalde va matisar que, amb “mal menor”, es referia al fet que, de moment, la millora de la carretera no va acompanyada d’una “distribució territorial més justa”, millorant el transport públic i recuperant mitjans com el tren: “M’agradaria poder anar en tren a reunions a Barcelona i poder treballar durant el trajecte, i no haver de conduir i, a sobre, pagar uns peatges”.

La cronologia

Just abans de Nadal, la CUP va votar a favor d’una moció plantejada pel PSC al ple del Consell Comarcal que exigia al govern de la Generalitat “l’aprovació de manera urgent del projecte executiu de desdoblament de la C-16 i la inclusió d’una partida per a la seva execució el 2024″.

De fet, aquella moció es va aprovar per unanimitat, i per part de la CUP qui va defensar el posicionament de grup va ser el mateix Ivan Sànchez. L’alcalde de Berga (allà, en qualitat de conseller comarcal) va afirmar que “hi ha mocions que no cal que manifestem, és una necessitat que té la comarca i que compartim tots els veïns del Berguedà”.

Al cap d’un parell de mesos, a mitjans de febrer, la consellera Capella va aprofitar una visita a Gironella per reunir-se amb els alcaldes de la comarca i presentar-hi el projecte millorat per a la C-16, que manté la idea de dividir el tram entre Berga i Bagà amb punts de doble carril per sentit (2+2) i altres de carril reversible amb barrera mòbil (2+1) que habilitarà dos carrils en el sentit que convingui, en funció del trànsit.

Pocs dies després d’aquest anunci de la consellera als alcaldes i als mitjans de comunicació, la CUP de Berga va fer una publicació a les seves xarxes socials on carregava contra el projecte: “Està dissenyat principalment per beneficiar el turisme de luxe a la Cerdanya i no els berguedans”. I exigia “inversions equivalents en alternatives sostenibles”.

I ara, interpel·lat per l’oposició, l’alcalde cupaire no ha verbalitzat un “sí” rotund a la millora, ho ha deixat amb un “parlem-ne”, i ha insistit que el principal aspecte que els tira enrere és que, més enllà de la carretera, el govern no encara cap acció per impulsar mitjans de transport més sostenibles a la zona.