Via del Carrilet de Gironella: 321.000 euros per poder passejar entre Viladomiu Vell i Viladomiu Nou

És una actuació important dins el projecte perquè se centra en l'únic tram en què la mala connexió obliga els vianants a passar pel voral de la carretera passejant. Amb els treballs, es farà "un camí segur i segregat del cotxe".

Continua avançant la recuperació de la via del Carrilet a Gironella. Aquest dimecres el ple del Consell Comarcal ha aprovat la licitació del tram d’itinerari que connecta Viladomiu Vell i Viladomiu Nou. S’hi destinaran 321.092,86 euros que surten del Pla de Sostenibilitat Turística (180.000 euros) i de l’Ajuntament de Gironella (141.092,86 €).

L’actuació, tal com recull el projecte constructiu, és especialment important perquè “existeix una desconnexió a nivell de trànsit de vianants”. És a dir, que ara per passejar entre els dos Viladomius és imprescindible passar pel voral de la carretera, malgrat que “el flux de vianants és constant a la resta de l’itinerari”. I això —aquesta desconnexió— es resoldrà amb les obres, segons el projecte: “El que es planteja és recuperar el traçat del Carrilet per oferir al vianant un camí segur i segregat del cotxe, i que alhora sigui un espai més amable i respectuós”.

Mig quilòmetre per cosir els dos Viladomius

L’itinerari entre Viladomiu Vell i Viladomiu Nou és d’uns 500 metres i el futur camí arranjat tindrà una amplada de 2,10 metres al llarg de tot el traçat. El projecte no preveu grans moviments de terres, però sí treballs de neteja i desbrossat de l’entorn natural i també la retirada d’elements rocosos de grans dimensions. Es plantaran arbres per generar ombres a les zones de parada i descans (també es col·locaran bancs), se sembrarà vegetació de la zona de baix manteniment, i s’hi instal·larà un enllumenat discret, de senyalització del recorregut, més que no pas d’il·luminació.

En quin punt es troba l’execució de tot el projecte?

La recuperació de tota la via del Carrilet, que va des del sud del nucli de Gironella fins a Viladomiu Nou, es divideix en quatre fases. Això s’ha fet així per facilitar l’execució del projecte i per poder anar enllestint els trams progressivament, a mesura que arribin els diners per poder-ho pagar.

El tram 1, que va des del nou mirador del Llobregat (la zona de la nova rotonda i l’antic escorxador) fins al revolt del Cafè Bassacs, no s’ha executat ni hi ha el projecte fet. És la que va més endarrerida de totes i l’Ajuntament estima que podrà fer-la entre el 2026 i el 2027.

On sí que s’ha pogut avançar és al tram 2, que va des d’aquest revolt del Cafè Bassacs fins a la sortida sud (Cal Bassacs), a la rotonda que permet enllaçar amb la C-16. L’Ajuntament va licitar-la i preveu enllestir-la aquest mateix any.

El tram 3, entre la sortida sud i Viladomiu Vell, l’assumirà la Diputació de Barcelona. Fa uns dies, l’Ajuntament va rebre el projecte de l’ens provincial i l’està estudiant. La previsió de la Diputació és que es pugui executar durant el 2025.

I el tram 4 és el tram que ara ha licitat el Consell Comarcal i que connecta Viladomiu Vell i Viladomiu Nou, i que serveix entre d’altres aspectes per recuperar el pont i el túnel que relliga les dues colònies a peu. Hauria de quedar fet aquest any.

Abandonat des que no hi ha tren

L’any 1973 el Carrilet va fer el seu últim trajecte. El tren unia tots els nuclis urbans i les colònies tèxtils al llarg del riu. El tren no ha tornat mai més i la zona per on passava s’ha anat abandonant degut al desús. A més, en alguns punts —com el tram que ara ha sortit a concurs— el camí ha quedat del tot desdibuixat per actuacions posteriors que no l’han tingut en compte. I ara la via del Carrilet, recuperada com a camí de vianants, planteja el repte de canviar el guió de la història.