La fascinant història del correu postal a Barcelona

La història del correu postal a Barcelona és un fascinant recorregut que ens porta a diferents èpoques. Aquest recorregut ens ajuda a entendre la importància de les comunicacions i l’intercanvi de correspondència per al desenvolupament de la ciutat.

Des dels seus inicis fins a l’actualitat, el servei postal ha exercit un paper fonamental a Barcelona i ha permès connectar els seus habitants amb tot Espanya i la resta del món.

Fem un repàs per la seva història i així podrem veure com estratègies com el buzoneo Barcelona i en altres ciutats ha canviat la forma de distribuir fullets, volants o catàlegs promocionals directament a les bústies de les llars o negocis d’una determinada àrea geogràfica, sense que sigui necessària la correspondència com es coneixia fins fa alguns anys.

Orígens del correu postal a Barcelona

En els seus inicis, les comunicacions postals a Barcelona eren rudimentàries i limitades, tal com passava a qualsevol altra part del món. Després, durant l’època de l’imperi romà, es van establir rutes de missatgeria per tal de permetre l’enviament de notícies i correspondència oficial.

No obstant això, el sistema postal, tal com el coneixem avui dia, va començar a desenvolupar-se a l’Edat Mitjana. Com diu el llibre Cartes i carters. Una història del correu postal a Barcelona d’Antonio Aguilar, el 1338 el banquer Bernat Marcús, va construir la primera oficina de correspondència a l’interior d’una antiga capella.

La inauguració del primer correu públic

L’any 1716, per ordre de Felip V, es va inaugurar al carrer Correu Vell, concretament a la capella de Marcús, la seu del primer Correo Público, un servei postal obert a la població en general. Aquest edifici no només va ser la primera oficina central de correus de Barcelona, sinó també la més antiga de tot el continent, relacionada amb l’intercanvi de correspondència.

Aquesta obertura va marcar una fita important en la història del correu postal de la ciutat, ja que va permetre que qualsevol persona pogués enviar i rebre correspondència de manera més accessible.

Al mateix segle XVIII van sorgir els primers carters, la seva feina era lliurar les cartes un dia específic de la setmana. Els habitants de la ciutat es reunien en el punt de recollida, per verificar si hi havia alguna correspondència a nom seu o per escoltar les notícies que moltes vegades es donaven a conèixer en les cartes.

L’auge del ferrocarril i el correu postal

Quan el ferrocarril arriba a Barcelona al segle XIX, el servei postal va experimentar un important avenç: el nou mitjà de transport va aportar rapidesa i eficiència en l’entrega de la correspondència, fent més fàcil la comunicació nacional i internacional. De fet, per a molts immigrants era ara més senzill comunicar-se amb persones dels seus països d’origen.

El correu aeri i l’era moderna

Amb l’arribada de l’aviació, novament va evolucionar la forma en què es transportava la correspondència. La ciutat es va convertir en un important centre de distribució de correu aeri, connectant Barcelona amb destinacions nacionals i internacionals mitjançant vols regulars.

La digitalització i els nous desafiaments

Amb els anys, la popularització d’internet canviaria per complet la correspondència, cosa que va fer que el correu postal estigui davant de grans desafiaments. I és que, amb el creixement del correu electrònic, enviar missatges és tan senzill com pressionar un botó i la recepció és instantània. A més, ha pres més rellevància el buzoneo Valencia, una forma efectiva de distribuir volants, fullets, catàlegs o qualsevol altre tipus de material imprès que tingui com a objectiu captar l’atenció dels receptors i generar una resposta favorable.

No obstant això, malgrat aquests avenços, el servei postal ha trobat la forma d’adaptar-se als temps moderns, oferint serveis complementaris i especialitzats, entre ells, l’enviament de paqueteria entre particulars i entre aquests i les botigues de comerç electrònic.