El Berguedà estrena demà, dijous 1 de gener, la integració tarifària. És el model que permet la rebaixa del preu dels bitllets d’autobús, que a més finalment arriben amb uns preus una mica més baixos dels que va anunciar la Generalitat a principis de desembre. Amb aquest nou sistema els usuaris més beneficiats seran els que fan el trajecte entre el Berguedà i Barcelona.
Berguedà-Barcelona
Fins ara una targeta de 10 viatges, la T-10/120, Berguedà-Barcelona valia 70 euros. Si a l’arribar a Barcelona calia comprar una T-10 per al metro, bus i ferrocarrils, calia afegir-hi 10,30 euros. Per tant en total, 80,30 euros. Ara, amb el nou sistema, una targeta de 10 viatges de l’autobús valdrà 52 euros, i de regal hi anirà una T-10 d’una zona, que l’usuari podrà utilitzar si li és convenient seguir el viatge amb altres mitjans de transport. Caldrà, doncs, combinar dues targetes. Això sí, el preu per viatge sortirà molt més econòmic: 5,20 euros el viatge, que és un estalvi de 2,83 euros. Com que el suport és una targeta sense contacte, la compra d’aquesta T-10 per primer cop tindrà un cost addicional de 2 euros.
Aquest preu és més econòmic que l’anunciat (53,85) ja que CiU i PSC a l’Ajuntament de Barcelona han acordat aquest desembre abaratir el preu de la T-10. Aquesta rebaixa ha afectat a totes les zones del sistema integrat incloent-hi el Berguedà que s’hi afegirà a partir de demà, dijous 1 de gener.
Berguedà-Bages
Per anar del Berguedà al Bages, la targeta de 10 viatges valia fins ara 35 euros i amb la integració en costarà 34,65 (rebaixa d’1 euro respecte el preu anunciat inicialment), i també inclourà de regal una T-10 d’una zona per utilitzar l’autobús urbà de Manresa.
Validesa
Un dels nous avantatges és l’ampliació de la validesa de la targeta de 10 viatges que passa dels 4 mesos actuals a una durada indefinida fins a 2 mesos després d’un canvi de tarifes, que es fa a principis d’any.
Integració tarifària parcial
La integració tarifària arriba de manera parcial a la comarca. El Berguedà només disposa d’un títol de transport integrat, la T-10. Per tant, no hi ha abonaments de més viatges: ni mensuals, ni trimestrals, ni tampoc abonaments per a famílies nombroses, estudiants o persones a l’atur. Tampoc s’aplicaran els descomptes al bitllet senzill que continuarà costant 16,05 euros per anar de Berga a Barcelona. Aquesta integració parcial es deguda, segons la Generalitat, a que la tecnologia actual no permet la incorporació d’una setena zona i s’ha hagut de buscar una manera alternativa.
On comprar la targeta
El sistema consta d’una targeta sense contacte, diferent al bitllet magnètic que s’utilitza a Barcelona, però similar al sistema actual de la T-10/120 que s’utilitza en els trajectes Berguedà-Manresa-Barcelona. La compra del paquet de 10 viatges no es pot fer a les màquines expenedores de bitllets de l’àrea metropolitana sinó que s’ha de seguir fent a les oficines d’Alsina Graells de Berga (Passeig de la Pau) i Barcelona (estació del Nord) com passava amb la T-10/120. La recarrega també s’ha de fer exclusivament a les oficines d’Alsina Graells. No es pot recarregar la targeta a l’autobús com fins ara, ja que els conductors no tenen la targeta T-10 d’1 zona que s’inclou amb el pack.
Igualment, en aquesta primera fase, els berguedans només poden utilitzar el sistema integrat en el corredor Berguedà-Barcelona (C-16) i per trajectes dins de la comarca. Les limitacions del sistema no permeten utilitzar la targeta T-10 entre el Berguedà, Osona i Ripollès. Això també fa que, amb aquesta integració parcial, els trajectes que no tinguin com a destinació Barcelona surtin penalitzats. Per exemple, un estudiant que vagi a la Universitat Autònoma (Bellaterra) travessant 7 zones hauria de pagar 52€ amb la integració tarifària completa. De moment però, en pagarà 74, ja que haurà de comprar la T-10 Berguedà-Bages, i llavors una T-10 de 4 zones per completar el trajecte amb tren.
El sistema plenament integrat arribarà el 2016-2017
El sistema integrat a ple rendiment no s’assolirà fins a la posada en marxa de la T-Mobilitat, entre els anys 2016 i 2017, tal i com va avançar a l’estiu Ràdio Berga. El Berguedà formarà part de la setena corona i això permetrà als berguedans desplaçar-se d’un punt a un altre de Catalunya amb una sola targeta i amb la tarifa adaptada a cada recorregut sigui quin sigui.
Sergi Roca: “és una molt bona notícia pel Berguedà”
Ambtot, aquesta integració tarifària ‘parcial’ “és una molt bona notícia pel Berguedà” segons la valoració que n’han fet els polítics. Sergi Roca, president del Consell Comarcal del Berguedà ha dit que d’aquesta manera es fomenta l’ús del transport públic i que està “convençut” que es poden incrementar els usuaris. També s’ha referit a què aconseguir la integració tarifària “era un tema de reequilibri territorial”.