Berga

La Generalitat asfalta diversos trams de carrers de Berga abans de cedir-los a l’Ajuntament

La Generalitat asfalta diversos trams de carrers de Berga abans de cedir-los a l’Ajuntament
Moment dels treballs a la carretera de Sant Fruitós, aquest dilluns. MARC CANTURRI

Alteracions de trànsit durant tot el matí en diversos punts de Berga. La Generalitat ha encarregat a l’empresa Pasquina l’asfaltatge de diverses vies que, a hores d’ara, encara són titularitat seva, però que en les properes setmanes passaran a ser de l’Ajuntament de Berga. Es tracta de la carretera de Solsona, al seu pas per la Valldan, i la carretera de Sant Fruitós.

La Generalitat no ha asfaltat totes les vies que cedirà, sinó que ha actuat només en els trams que presentaven un pitjor estat. En concret, s’han fet actuacions a la carretera de Sant Fruitós, entre el carrer Gran Via i el carrer del Roser (la zona dels semàfors del Tàndem), a la Valldan i a la carretera de Solsona, just davant la residència Sant Bernabé.

Les obres tenen un cost de 40.000 euros. Finançar aquestes tasques de pavimentació era l’acord al qual van arribar Generalitat i Ajuntament com a pas previ a la cessió de la titularitat. És a dir, l’Ajuntament es quedarà les antigues carreteres amb la condició que, abans, la Generalitat actuï en els punts que es troben en més mal estat. Amb els treballs de pavimentació enllestits, el canvi de titularitat es preveu formalitzar aquest mateix maig.

Negociacions amb història

Antigament aquests vials funcionaven com a carreteres. Però amb el creixement de la ciutat “han perdut clarament la seva funcionalitat com a trams de la xarxa de carreteres i es troben clarament inserits a la xarxes urbana del municipi”, segons detalla la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat, en un informe al qual va tenir accés l’Aquí Berguedà.

Estic amb tu

Per això, l’Ajuntament de Berga feia més d’una dècada que treballava per aconseguir ser el titular d’aquestes vies. El 2008 la Generalitat va oferir al consistori els vials, que a més serien arranjats amb una inversió de 120.000 euros abans de fer el traspàs. En aquell moment, l’Ajuntament no ho va acceptar i va respondre amb un informe tècnic que assegurava que la Generalitat havia de fer una inversió de més de 328.000 euros a les carreteres abans de cedir-les al consistori. La Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat va dir que no podia assumir el cost que demanava l’Ajuntament i l’acord va quedar en un calaix.

L’any 2014 el tema va tornar a sortir del calaix, però la negociació tampoc va ser fructífera. Ja amb la CUP al govern, al 2015 es va tornar a desencallar la qüestió. La Direcció General va proposar al govern la cessió de la titularitat de les carreteres i “una mínima intervenció per a la reparació puntual d’apedaçat del ferm d’alguns trams”. És a dir, la Generalitat cediria les carreteres a l’Ajuntament i, abans, hi faria una inversió mínima (de 40.000 euros + IVA) per resoldre els problemes d’asfaltatge més greus que hi ha actualment.

L’Ajuntament ha acceptat les condicions. Aquesta setmana s’està fent l’asfaltatge i la pintura i en els propers dies es farà el canvi de titularitat. L’operació és independent de l’asfaltatge de carrers que sí que impulsa directament l’Ajuntament i que, en les properes setmanes, s’iniciarà. L’actuació municipal costa uns 350.000 euros i suposarà noves alteracions de trànsit per la presència de maquinària a la calçada.

Ajuntament de Berga Asfaltatge Carrers forats

Comentaris