Les tarifes del transport públic 2020 perjudiquen el Berguedà: l’abonament per baixar a Barcelona s’apuja 6 euros

El transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona premiarà els usuaris habituals. Bé, a gairebé tots els usuaris habituals. Al Berguedà, els que facin servir el bus cada dia pagaran el mateix que els que l’utilitzin dos cops al mes. Les noves tarifes del 2020 deixen clar que la comarca és molt lluny de la integració tarifària: no només s’ha augmentat el preu de l’abonament per anar en bus entre Barcelona i el Berguedà, sinó que la comarca segueix fora de les bonificacions que poden tenir els usuaris residents entre Navàs i Barcelona.

D’entrada, els abonaments de 10 viatges per agafar el bus des del Berguedà fins a Barcelona, o viceversa, s’apugen de 53,25 euros a 59,25 euros. L’abonament inclourà, això sí, una T-Casual, la targeta que substituirà la T-10 a partir d’any nou i que permetrà fer 10 viatges en transport públic a Barcelona. La T-Casual (11,35 euros) és més cara que la T-10 que hi ha hagut durant tot l’any 2019 (10,20 euros), però l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) al·lega que a partir del 2020 vol premiar els usuaris habituals.

Per aquest motiu, s’instaurarà la T-Usual, una nova targeta que oferirà viatges il·limitats durant 30 dies a preus que van dels 40 als 113,75 euros en funció de les zones que aglutinin. El problema és que la T-Usual, com la resta de títols bonificats (T-Jove, T-Dia, T-Grup…), només es podrà adquirir en 6 zones i, per tant, el Berguedà -des de la setena zona- no se’n podrà beneficiar.

Cada cop més a prop dels 70 euros d’abans de la “integració”

L’1 de gener del 2015 el Berguedà va estrenar l’anomenada integració tarifària. El model es presentava com una rebaixa dels preus del bitllet d’autobús i un benefici per als berguedans que necessitaven millors connexions amb Barcelona. Fins aleshores, l’abonament de 10 viatges entre la comarca i Barcelona costava 70 euros, és a dir, 7 euros per viatge, mentre que el bitllet senzill s’enfilava als 16, com ara.

El 2015 es va estrenar el nou abonament de 10 viatges, que va baixar fins als 52 euros. A més, l’abonament incloïa per primera vegada una T-10 d’una zona per moure’s per la ciutat comtal, un cop els usuaris haguessin baixat del bus.

D’aquests 52 euros, es va passar als 53,25€ a partir de l’1 de gener del 2018. Aquest 2019, en canvi, ATM va congelar les tarifes, però de cara al 2020 s’ha anunciat una inesperada clatellada: fins als 59,25€.

Un any més esperant la T-Mobilitat

La T-Mobilitat fa anys que vola, però no acaba d’aterrar. És un projecte de targeta de pagament pel transport públic sense contacte, com la que ja utilitzen altres països i ciutats del món, i que instauraria el pagament per quilòmetre, com als Països Baixos, o per corones més petites, com el model de Londres.

La idea planteja que, en comptes d’introduir el bitllet en una màquina validadora, s’haurà d’acostar la targeta en un lector sense fils. Aquesta nova targeta comportaria la desaparició de tota la gamma de títols de transport que hi ha actualment -també les polèmiques T-Casual i T-Usual, entre d’altres- i només deixaria el bitllet senzill. Però de moment, i des de fa anys, la idea no passa de ser una idea.

Els trajectes Berguedà-Bages també s’apugen

De 35,25 a 41,85 euros. Els abonaments per anar entre el Berguedà i el Bages també s’apujaran a partir de l’any nou. L’ATM entén que hi ha quatre zones entre les dues comarques però, en canvi, tampoc equipara els preus amb els títols bonificats de l’àrea metropolitana.

Una T-Casual de quatre zones, amb 10 viatges, val 39,20 euros si s’adquireix per desplaçar-se del Bages en avall. En canvi, un abonament de 10 viatges entre el Berguedà i el Bages s’enfila fins als 41,85 euros. La regla de tres tampoc quadra.

X