La desaparició de Sant Salvador de la Vedella s’explica per primer cop a Barcelona aquest febrer

Un acte a l’Ateneu Barcelonès rememorarà la desaparició de Sant Salvador de la Vedella, el proper 18 de febrer a partir de les 7 de la tarda. S’hi projectarà el documental ‘A prop de casa’, just després d’una taula col·loqui amb diversos testimonis i protagonistes d’un fet que va marcar la història del Berguedà i que va propiciar la inauguració del pantà de la Baells.

Serà la primera vegada que s’explica la història de Sant Salvador de la Vedella fora de la comarca. A la taula col·loqui, hi participaran Mercè Tatjer, especialista en geografia i història urbana; Jordi Viola, arquitecte; Ignasi Camps, fill de l’aleshores alcalde amb el mateix nom; Josep Ramon ‘Pepito’ López, membre del Patronat que es va fundar per a la mudança a Sant Jordi; Iolanda Fresnillo, membre de la Junta Nacional d’Òmnium Cultural; i Jaume Duran, director del documental ‘A prop de casa’. Tot plegat serà moderat pel periodista berguedà de TV3 Carles Solà.

Aquest dijous l’Ajuntament de Cercs i Òmnium Cultural han presentat l’acte al consistori. L’alcalde, Jesús Calderer, ha explicat que és “un acte de memòria històrica que se centra en la nostra història més recent i que fa anys que ens venia de gust de fer”. El documental ‘A prop de casa’ es va estrenar l’any 2017 i es va projectar quatre vegades, però totes elles a la comarca. La primera va ser a Sant Jordi, però després també se’n van fer projeccions a Bagà, Berga i Gironella. A Barcelona, mai… Fins ara.

Des d’Òmnium Cultural -coorganitzador de la projecció-, Montserrat Soler ha explicat que l’acte a l’Ateneu Barcelonès calcarà el format dels quatre que es van fer a la comarca. Primer hi haurà la taula col·loqui, on diversos testimonis i experts relataran l’abans, el durant i el després de la desaparició de Sant Salvador. El documental, ha dit Soler, “posa en valor les lluites del passat i els anhels futurs de tota una comarca”.

Un altre dels protagonistes de l’acte serà ‘Pepito’ López, que és una de les poques persones vives que va encapçalar l’emigració forçada cap a Sant Jordi. López, a més, va publicar un llibre sobre Sant Salvador de la Vedella que es va convertir en el títol més venut del Sant Jordi passat a la comarca. López serà un dels participants al col·loqui, ha assegurat que “escriure el llibre era una ocasió que no es podia desaprofitar”. I ha afegit que “el temps que m’hi vaig dedicar no va ser perdut, sinó un temps per intentar guardar tot allò que vam fer en aquell moment”.

En la mateixa línia, l’alcalde Calderer ha recordat que l’acte a Barcelona serà “una manera d’explicar que grans infraestructures que ens transformen el territori també serveixen per abastir moltes persones”. En aquest cas, ha continuat, la creació del pantà de la Baells fa possible que a dia d’avui l’aigua arribi a l’àrea metropolitana de Barcelona. Per tot plegat, “la projecció a l’Ateneu Barcelonès no només ens permetrà ensenyar un fet històric, sinó que també convidarà a la reflexió a tots els barcelonins”.

X