Un 66% de les empreses del Berguedà han hagut de posar el peu al fre a causa del coronavirus, segons un informe de l’Associació Comarcal d’Empresaris. Algunes han hagut de tancar, però les que es consideren essencials segueixen al peu del canó i han hagut de reinventar-se per oferir “un servei bàsic més que un simple rol d’aprovisionament”. Ho constata el president de Berga Comercial, Xavier Orcajo.
Precisament Berga Comercial va recomanar durant els primers dies de confinament que els comerços associats obrissin portes els matins i tanquessin de tardes per preparar comandes a domicili. “La iniciativa ha tingut una gran acollida: vam veure ràpidament que els hàbits havien canviat i que a la tarda pràcticament no surt ningú a comprar. La majoria d’associats han optat per fer-ho, explica Orcajo.
Des de la Cansaladeria Guixé, el Jordi explica que les rutines de treball han canviat molt: “Hem hagut d’ajustar horaris de botiga, horaris de personal i, sobretot, implementar unes rutines de neteja molt més estrictes de les que teníem abans”. A més, ha detectat que el client compra més matèria primera que no pas producte precuinat: “Abans el fàcil era comprar un plat fet, ara tota idea és bona per matar el temps i la gent s’engresca més a cuinar a casa”.
Això passa a Berga, però també a la resta de la comarca. A Casserres, per exemple, l’Estrella, de la carnisseria El Rebost de la Victòria, explica que treballa “més que mai” perquè destina moltes hores de la tarda a portar comandes. “Normalment la gent venien a la botiga a comprar i ara en molts casos –sobretot en persones grans- se’ns gira feina per portar-los la compra a casa”, explica. Amb tot, l’Estrella confia que aquest sobreesforç no caigui en l’oblit quan se superi la pandèmia: “Espero que, quan tot això acabi, la gent se’n recordi que qui els ha cuidat i els ha fet la vida fàcil ha estat el petit comerç, i no les grans superfícies”.
Encara en l’àmbit càrnic, a la Pobla de Lillet, el Jordi, de la Carnisseria-Bar Falgars, ha canviat l’horari de la carnisseria –només obre els matins, de dilluns a dissabte– i ha tancat el bar. Explica que hi ha molta menys gent al carrer, però quan surten és per anar a comprar. Ha limitat l’aforament a un màxim de tres persones dins la botiga i l’ha desinfectat fins a l’últim racó.
A les fruiteries també s’estan aplicant mesures estrictes d’higiene. A Berga, les botigues del gremi tenen desinfectant i guants de plàstic a l’entrada. Demanen als clients que guardin la distància de seguretat, que no agafin la fruita i la verdura sense guants i que, si és possible, paguin amb targeta. El president de Berga Comercial confirma que “la gent gran no estava massa acostumada a funcionar amb targeta i s’hi han adaptat; fa un mes era impensable que hi hagués aquest canvi i els comerciants ho agraeixen”.
Els supermercats funcionen similar. A l’entrada hi ha desinfectant i guants, i controladors que vetllen perquè tothom qui entra a la gran superfície es desinfecti les mans, es posi guants i desinfecti la zona per s’agafa el carro de la compra. Un altre punt d’especial atenció és a les cues, en alguns centres fins i tot s’ha marcat al terra la distància que han de mantenir els clients. A banda, els supermercats semblen haver-se recuperat d’uns primers dies de confinament en què van quedar devastats i amb bona part dels aparadors buits.
Les grans superfícies segueixen atraient bona part dels compradors, però hi ha un aspecte on tenen difícil competir amb el petit comerç: l’atenció individualitzada i la proximitat. És a dir, en les comandes a domicili. El comerç de proximitat n’és conscient i ja han començat a sorgir les primeres iniciatives per potenciar-ho. Sense anar més lluny, Berga Comercial té previst posar en marxa aquesta setmana un repartidor mancomunat que servirà a tots els associats de la Unió de Botiguers: el transportista acostarà les comandes de les botigues als domicilis dels clients i alliberarà de feina els treballadors dels comerços.
La imaginació dels “no-essencials”
Però la realitat més crua és per als negocis que han hagut de tancar. Un dels gremis més afectats és el de la restauració: el govern estatal no permet l’obertura de bars i restaurants, que ja 10 dies que tenen les persianes a baix. Però hi ha altres negocis, com els gimnasos o els centres de preparació física, que han hagut de tancar i han pogut reinventar-se gràcies a les xarxes socials.
Un d’ells és Crossfit Berga, del polígon de la Valldan. El Fran, un dels socis, explica que el gimnàs està més actiu que mai a les xarxes socials. Els professors graven les classes cada dia en vídeo i les pengen als perfils socials del gimnàs. A més, per incentivar els socis a seguir les rutines, han decidit que al final del confinament premiaran els millors esportistes de la quarantena. La iniciativa empeny els socis a penjar vídeos dels seus entrenaments, i el gimnàs els comparteix al seu perfil per donar-los visibilitat.
Crossfit Berga té un centenar d’associats, però la publicació de les classes a les xarxes socials ha despertat l’interès de molts més esportistes. Cada classe té una mitjana d’unes 500 reproduccions. Empresarialment, és difícil treure coses positives d’una pandèmia que tanca la gent a casa durant setmanes, però la imaginació i les idees dels més originals fan que el confinament, si més no, sigui més fàcil.