El Grup de Defensa de la Natura denuncia “la factura ambiental” de les cues a la C-16 i diu que l’única solució és el tren

Continua la ressaca de les cues del pont de la Puríssima al Berguedà, i això que aquest divendres -coincidint amb l’arribada d’un nou cap de setmana- les retencions a la C-16 tornen a ser protagonistes. En una setmana en què diferents entitats del Ripollès i Osona, i fins i tot el president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, han reclamat que es recuperi el tren entre l’Hospitalet i Puigcerdà per descongestionar la C-17 i la C-16, ara el Grup de Defensa de la Natura al Berguedà se suma a aquest reclam i, a més, posa dades a la contaminació que provoquen les cues sistemàtiques a l’Eix.

L’entitat insisteix que l’única solució és el tren. Ho fa en un comunicat on assegura que “la factura ambiental ha estat important” i “la pagarem i la continuaran pagant les generacions futures amb la salut i afectacions al medi natural”. Pel que fa a les dades, el Grup de Defensa apunta que un vehicle pot arribar a produir 143 grams de diòxid de carboni, 60 grams de diòxid de Nitrogen i 5 grams de partícules contaminants per quilòmetre. “Si cada vehicle fa una mitjana de 50 quilòmetres i cada hora hi ha un volum de més de mil vehicles, els números són esfereïdors”, denuncien. I afegeixen que “la brutal quantitat de tones de contaminació amb la qual s’ha empastifat l’aire hauria de fer saltar totes les alarmes”.

Mesures a l’altura de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

Per tot plegat, el Grup de Defensa demana a les institucions que es preguin la contaminació de l’aire al Berguedà “seriosament” i que impulsin accions a la Zona de Baixes Emissions que va impulsar l’Ajuntament de Barcelona per descongestionar la ciutat.

També demanen a les administracions que busquin fórmules que garanteixin “el lliure accés a la muntanya a totes les classes socials” i que, a la vegada, evitin els col·lapses de trànsit i la contaminació de l’aire que en deriva. Tot això entenen que apunta a una sola direcció: el tren. “És l’únic mitjà de transport eficient i sostenible per garantir la mobilitat a mitjà i llarg termini”, asseguren, tot afegint que “la solució és treure cotxes de la carretera i això només ho pot fer el tren”.

El Grup de Defensa de la Natura sempre ha apostat pel retorn del tren al Berguedà i recalquen que és un reclam iniciat fa més de 20 anys per l’Associació Via Lliure. Aquest pont de la Puríssima, preveient que hi haurà col·lapse circulatori a la C-16, el Grup de Defensa va penjar una pancarta al collet d’Aïna, a Guardiola de Berguedà, amb un missatge per als conductors: “Amb tren ja hi series”.

X