El Berguedà demana al Govern que mantingui el cicle formatiu de Puig-reig i que porti estudis universitaris a la comarca

S'ha aprovat per unanimitat i ara el govern comarcal tindrà una eina més per fer pressió al Departament d'Ensenyament perquè faci marxa enrere: "Hi ha un bri d'esperança"

Era un compromís de l’últim ple comarcal i aquest dimecres s’ha complert. El Consell Comarcal del Berguedà ha acordat en una moció demanar al Departament d’Educació que mantingui el cicle formatiu de productes alimentaris de l’institut de Puig-reig. La moció també reclama al Govern que atengui les demandes de nous cicles fetes per altres centres de la comarca i que creï estudis universitaris. 

L’acord s’ha pres per unanimitat en la sessió plenària celebrada aquest dimecres, tot i que el debat ha estat llarg. El govern ha recordat -a través del president, Josep Lara, i la consellera d’Educació, Araceli Esquerra– que en el seu dia es va assabentar que el Departament volia deixar d’oferir el cicle formatiu d’alimentació a Puig-reig i des de l’ens comarcal s’està lluitant per evitar-ho. Araceli Esquerra ha fet palès que “encara hi ha un bri d’esperança” i ha encoratjat els grups de l’oposició a votar-hi a favor per tenir un element més de pressió a l’hora d’asseure’s a negociar amb el Departament.

La consellera Esquerra també ha apuntat que la patronal d’empresaris, l’ACEB, va exposar-los que el cicle de Puig-reig era “més que necessari” a la zona, atès que hi ha un centenar de negocis que es poden beneficiar de les fornades d’estudiants que en surtin. De fet, ja d’entrada les empreses del sector agroalimentari es van comprometre a acollir els alumnes en pràctiques. Així mateix, l’Ajuntament de Puig-reig va efectuar una important inversió en equipament per tal de poder posar el cicle en funcionament i l’institut s’hi va implicar.

La consellera d’Ensenyament ha valorat el fet que “molts joves migrats sols que resideixen als centres d’acollida de Puig-reig, Gironella i Berga accedien a aquest recurs que està molt ben valorat perquè evita el desplaçament fora de la comarca, per la seva qualitat i per les expectatives d’ocupabilitat que generava”. A més, un altre dels actius d’aquest cicle és que ja hi havia alumnes interessats pel pròxim curs.

El govern confia ser a temps d’evitar la pèrdua per al curs vinent

Des de l’oposició, el conseller d’ERC Ramon Camps ha expressat els seus dubtes sobre el redactat de la moció perquè entenia que donava a entendre que encara era possible mantenir el cicle a Puig-reig per al curs vinent i “per terminis” ho veia “impossible”. La consellera Esquerra ha assegurat que “per les últimes reunions, hi ha un bri d’esperança” i ha demanat que “és important anar tots a la una” per esgotar totes les opcions.

Finalment, ERC hi ha votat a favor, tot i que Camps ha apuntat que, a parer seu, cal fer propostes de futur més concretes i cal traçar una estratègia comarcal per millorar l’oferta formativa. En aquest darrer aspecte també hi ha coincidit la CUP: Ivan Sánchez ha afegit que “com a comarca tenim l’obligació de fer aquesta estratègia per tal que cada centre tingui una oferta atractiva” i també, ha dit, per “evitar que es faci el mateix cicle en dos municipis veïns i que hi pugui haver competència deslleial”.

Avançar amb els estudis postobligatoris i universitaris

Tot i que l’objectiu primordial de la moció és salvar el cicle de Puig-reig, també s’hi suggereixen petites fites de futur que el govern comarcal s’ha compromès a consensuar amb tots els agents polítics, educatius i empresarials implicats. Una d’aquestes metes és la creació d’oferta d’estudis universitaris a la comarca en àmbits relacionats amb les línies de desenvolupament estratègic de la comarca. En aquest sentit, la moció exemplifica que un d’aquests àmbits podria ser l’esportiu, ja que l’oferta universitària permetria complementar i donar continuïtat al grau superior d’Ensenyament i Animació Socioesportiva que actualment es fa a Bagà.

Per tancar el debat, Abel Garcia, el conseller de Mobilitat, ha constatat que el Berguedà “té un problema estructural de mobilitat per la qual cosa és imprescindible tenir una oferta de qualitat a la comarca per evitar l’abandonament escolar en els cicles superiors o la fuga de talent”. Garcia ha conclòs que potenciar l’oferta educativa en comarques rurals com el Berguedà “evita el desequilibri territorial i millora la competitivitat”.

X