El perquè del forat a l’avinguda del Canal Industrial de Berga

L'Ajuntament ha hagut d'encarregar una actuació d'emergència per evitar que sortissin més forats similars a la zona. L'obra resoldrà l'avaria, però obligarà a pagar desenes de milers d'euros

Des d’aquest dilluns, l’empresa Graves i Excavacions Castellot S.A. treballa a la cruïlla entre el carrer Gran Via i l’avinguda del Canal Industrial de Berga per resoldre l’avaria que, fa unes setmanes, va originar un forat circular al mig del carrer. La imatge del forat va fer-se viral a les xarxes i, tot i que no va ser necessari tallar la circulació a la zona, sí que es va haver de precintar una part de la cruïlla perquè s’estudiés amb tranquil·litat el que havia passat.

Doncs bé, ara l’avaria està identificada i, per això, ja s’ha encarregat a una empresa que la resolgui. De fet, s’ha encarregat seguint el procediment d’emergència per accelerar la tramitació i poder adjudicar l’actuació com més aviat millor.

El regidor d’Urbanisme, Aleix Serra, ha explicat a l’Aquí Berguedà que es van trobar dos tubs avariats, sota terra. Un venia d’un habitatge i l’altre -l’important- era al clavegueram del Gran Via. Tot plegat feia que -sobretot quan plovia- l’aigua vessés del tub trencat i s’escampés per sota l’asfalt. “L’aigua circulava per sota terra sense que en fóssim conscients, generant moviments, buits i en alguns casos, forats”, ha afirmat Serra.

Calia actuar de pressa per evitar nous vessaments en episodis de pluja. I el remei, d’entrada, serà variar lleugerament l’itinerari que l’aigua segueix per sota terra, de manera que el col·lector de clavegueram que està trencat quedarà en desús. Així, l’aigua es redistribuirà per altres col·lectors que no estan trencats i s’evitarà que continuï humitejant la zona i que augmenti el risc de nous forats.

L’obra no deixa de ser un imprevist, molt similar a l’esfondrament que fa pocs anys hi va haver al camí de Can Baster, al capdamunt dels Pedregals. Per això caldrà treure diners de partides que, a principi d’any, no hi comptaven. Hi ha tres possibles aixetes d’on tibar: els diners que el pressupost municipal reserva per a imprevistos, la partida per al manteniment de clavegueram o bé els ajuts de la Diputació de Barcelona per actuacions d’emergència.

El regidor Serra ha admès que la millor de les opcions seria aquesta última (l’ajut de Diputació), que de fet ja va ser la manera de pagar els 82.000 euros que va costar la intervenció d’emergència al capdamunt dels Pedregals.

Afectacions al trànsit de vehicles

Les obres implicaran alteracions de trànsit als tres carrers adjacents a l’obra, amb diferents nivells d’afectació:

  • Carrer de Manso i Solà: es preveu tallar-lo al trànsit de vehicles a la seva entrada des de l’avinguda del Canal Industrial, permetent que el veïnat pugui accedir-hi des del carrer Lluís Millet, en el sentit contrari de la circulació habitual. Aquesta afectació es preveu que duri fins a la finalització del primer tram del nou col·lector de sanejament, una actuació amb una durada inicialment prevista de 4 dies.
  • Carrer Gran Via: quedarà tallat al pas de vehicles a l’altura del carrer Lluís Millet, deixant-lo accessible en el tram comprès entre el carrer Lluís Millet i l’avinguda del Canal Industrial només pels veïns i veïnes d’aquesta zona. Aquesta afectació es preveu a partir del dimecres, 14 de setembre i durarà fins a la finalització del tram de col·lector de sanejament d’aquesta zona. De moment, no es pot estimar la durada d’aquesta actuació.
  • Avinguda del Canal Industrial: es preveuen afectacions puntuals en aquesta via al llarg de l’execució de les obres, però encara no es pot precisar en quines dates.
X