Berga, envaïda pels cotxes: així s’està disparant el trànsit a la ciutat

Els desplaçaments en cotxe superen per primer cop els desplaçaments a peu a Berga, i el parc de vehicles arriba a màxims històrics

Aparcament de la Font del Ros de Berga, ple de cotxes

Abans, el descampat de la Rasa dels Molins només s’omplia de cotxes per Patum o quan hi havia fira al Vall. Ara és un aparcament gairebé complet de dilluns a diumenge. Aquí pots comparar una foto del 2018 amb un altra del 2022.

Pàrquings plens a la Rasa dels Molins i a la Font del Ros, cues a les hores punta al passeig de la Pau i al carrer Pere III, i dificultats —cada cop més— als accessos a la ciutat. Per no parlar de l’efecte GPS, amb Berga plena d’esquiadors que van a la Cerdanya els divendres a la tarda.

Els conductors —i els vianants— tenen la sensació que cada cop hi ha més cotxes a Berga, i que el trànsit cada vegada és més complicat. Però aquesta sensació es correspon amb la realitat?

Un 52% més de vehicles que fa 25 anys

Efectivament, hi ha més vehicles que mai a Berga, molts més. En 25 anys, el parc mòbil de la ciutat ha passat de 8.601 vehicles a 13.153. És un creixement del 53% en un quart de segle; és a dir, una barbaritat.

El que més ha pujat han estat els cotxes i les motos. A Berga, hi ha 9.001 turismes i 1.400 motocicletes —s’han més que doblat en 25 anys—, mentre que la resta de vehicles —agrícoles, de feina, o autobusos— s’han mantingut estables o han baixat.

Resumint: abans hi havia un cotxe a cada casa, i ara cada casa té més d’un cotxe.

Per tant, queda comprovat que hi ha més cotxes que mai a Berga. Però estan tancats al pàrquing o circulen? S’ha complicat de debò el trànsit a la ciutat?

Cada cop més en cotxe, i menys a peu

Avui ja hi ha més berguedans que surten de casa en cotxe que no pas a peu, i això és una novetat, perquè fa deu anys no passava.

En l’última dècada, hi ha hagut un canvi en la mobilitat a Berga: cada cop anem més en cotxe i menys caminant. Ho certifica l’última enquesta sobre desplaçaments urbans que ha fet l’Ajuntament en el marc del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.

Cada dia, de dilluns a divendres, els berguedans fem 55.805 desplaçaments per fer gestions, per anar a la feina o per tornar a casa: 28.127 són en cotxe o en moto i 27.203 a peu o en bici. Ara, guanya el cotxe; fa deu anys, guanyava el caminar.

L’eixamplament de la ciutat cap a nous barris, el desplaçament de serveis bàsics lluny del centre i l’obertura de grans supermercats amb grans aparcaments són factors que poden haver influït en el canvi de tendència. Però la dependència del cotxe és preocupant en aquest context d’emergència climàtica i amb uns carrers cada cop més saturats.

18.000 cotxes entren a Berga cada dia

A més dels cotxes dels berguedans, cada dia entren a Berga per treballar o per fer-hi gestions 18.000 cotxes més, que venen de fora: el 39,9%, pel passeig de la Pau; el 28,4%, per la Valldan, i el 17,2%, per la rotonda de l’institut. Més de 5.000 entren cada dia al polígon de la Valldan.

I amb tanta gent movent-se en cotxe i amb tants cotxes entrant de fora cada dia, la circulació s’ha complicat?

Triguem un minut i mig més a arribar a la feina que fa 10 anys

La resposta, de nou, és que sí. Qui agafa el cotxe triga, de mitjana, gairebé 16 minuts a arribar al destí —a la feina, a casa o on sigui—. I, en general, això és un minut i mig més que quan es va fer l’última enquesta, ara fa deu anys.

L’equip que ha fet el Pla de Mobilitat ha mesurat el trànsit en diferents punts de la ciutat, i ha arribat a la conclusió que els punts amb més volum de circulació són la cruïlla passeig de la Pau-Pere III, el passeig de la Indústria i la rotonda del polígon, per on arriben a passar entre 7.000 i 9.000 cotxes cada dia.

Cruïlla del passeig de la pau amb el carrer Pere III de Berga

Amb aquest volum de trànsit, l’última pregunta que queda per fer-nos és: i també és més difícil aparcar?

La Font del Ros i el Vall, els barris on és més difícil aparcar

A Berga, hi ha 13.153 vehicles i 6.137 places d’aparcament. Per tant, ja es veu que no n’hi ha per a tothom. Però, comparat amb altres ciutats, el Pla de Mobilitat conclou que, en general, a Berga encara no és gaire difícil trobar aparcament.

Tot i això, com en tot, l’aparcament va per barris, i n’hi ha alguns que ja comencen a estar saturats. Quatre zones freguen o superen el 80% de places plenes durant el dia: el Vall, la Font del Ros, el barri vell i el Parc dels Soldats.