L’Ajuntament de Berga vol saber l’opinió dels berguedans sobre el sistema que, des d’aquest any, permet als ciutadans seure al balcó durant alguns salts de Patum. El consistori ha posat en marxa una consulta oberta per recollir propostes i suggeriments sobre el reglament abans que entri en vigor definitivament. La iniciativa pretén regular la distribució de les 74 places del balcó disponibles per seguir els actes de la plaça de Sant Pere per Corpus.
El nou reglament vol fer compatible la representació institucional i la ciutadana al balcó. Aquesta Patum passada ja va succeir: es va fer una prova pilot per tal que els veïns poguessin gaudir de la festa des de l’Ajuntament. En concret, es van obrir a la ciutadania un total de 378 places corresponents a les passades de dimecres i dissabte (250), a les Patums completes de dijous i diumenge (100) i a La Patum Infantil (28). Una part dels llocs disponibles van ser assignats mitjançant un sorteig públic, mentre que la resta de places varen ser de lliure accés, durant les sortides i arribades de les passades a la plaça de Sant Pere.
Segons el reglament que l’Ajuntament sotmet a valoració del poble, el nombre de places que s’obriran als ciutadans cada any es determinarà a la convocatòria anual corresponent. En aquest sentit, la regidora de Patum, Mònica Garcia, ha explicat a l’Aquí Berguedà que el nombre de places populars pot ballar d’un any a l’altre en funció de les necessitats puntuals dels mitjans de comunicació. També s’ha tingut en compte altres variables com ara la possibilitat que el nombre de regidors del consistori canviï i, per tant, hi hagi més o menys llocs disponibles. Per tot plegat, s’ha optat per no fixar cap xifra concreta en el reglament.
Consulta pública per fer aportacions i suggeriments
La convocatòria de la consulta pública prèvia és una iniciativa recollida en la legislació vigent sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern que permet que la ciutadania pugui incidir en l’elaboració i la revisió de normes i reglaments. Per tot això, la regidoria de Participació Popular ha impulsat aquesta consulta amb el vistiplau dels membres del Patronat de La Patum.
Les persones interessades en realitzar aportacions o suggeriments sobre el nou reglament d’ocupació del balcó consistorial durant les festes de La Patum podran fer-ho del 12 al 26 de novembre, presentant una instància genèrica via telemàtica o a través de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC).
Per fer-ho, caldrà ser major de 16 anys i serà necessari accedir a l’apartat de ‘Participació ciutadana en projectes normatius’ del web municipal. En aquesta secció, els usuaris i usuàries podran consultar i descarregar el document de síntesi del reglament d’ocupació del balcó consistorial durant les festes de La Patum. A més, també hi apareix l’enllaç al formulari de la instància genèrica que cal completar amb les aportacions corresponents.
Un cop realitzada la consulta, la comissió d’estudi formada per membres de les diferents formacions polítiques amb representació a l’Ajuntament, juntament amb diversos tècnics i tècniques municipals, s’encarregaran de revisar totes les propostes recollides per valorar la seva inclusió en el nou reglament.