40 anys de la coral d

Carreteres, Berga

La CUP de Berga, “en peu de guerra” contra la C-16

La CUP de Berga, “en peu de guerra” contra la C-16
El nova C-16 preveu dos trams amb una barrera mòbil inèdita a l'Estat.

La CUP de Berga ha posat el crit al cel amb el projecte que la Generalitat té per a la C-16 entre Berga i Bagà. Els cupaires, que governen a la ciutat, diuen en un tuit que estaran “en peu de guerra” contra l’ampliació de la C-16. Consideren que respon a uns “interessos privats” que la CUP no avala i a unes “necessitats que especulen i destrossen el territori”. La posició de la CUP de Berga contrasta amb la posició oficial de l’Ajuntament de Berga, governat per la mateixa CUP que, fins ara, no ha expressat de manera clara cap oposició al respecte.

El regidor Oriol Camps ha dit a l’Aquí Berguedà: “Nosaltres només podem demanar petits ajustaments en un projecte que ve donat des de fora”.

Camps va participar la setmana passada en una reunió d’alcaldes amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, on es va presentar el projecte de desdoblament parcial de l’Eix del Llobregat. Allà, Camps es va limitar a dir que l’Ajuntament de Berga està estudiant presentar al·legacions al projecte, en concret pel disseny d’un dels nous enllaços de la C-16 a Berga, però, en cap cas, pel conjunt de les obres.

Els cupaires han estès la mà a la plataforma Salvem Coll de Pal a l’hora de treballar per combatre el projecte del Govern. Ho han fet a través de les xarxes socials, després que Salvem Coll de Pal denunciés que l’ampliació de la carretera és “una agressió al territori” i anunciés un moviment per fer-hi front.

El portaveu de la plataforma Salvem Coll de Pal, Ferran Canudas, ha fet un fil a Twitter que ha ressonat per tot el país i ha estat retuitejat, entre d’altres, per la pròpia CUP de Berga. En ell, Canudas defineix el desdoblament de la C-16 com “un delicte ecològic, social i econòmic per a la comarca (de pas) del Berguedà”. I vincula aquest “delicte” amb “l’aposta per un turisme de masses a un territori (la Cerdanya) que no pot assumir-lo”.

Calvet: “La barrera mòbil ens permet gestionar la mobilitat amb intel·ligència”

El tercer carril reversible amb barrera mòbil és l’alternativa que ha trobat el Govern de la Generalitat al desdoblament total de la C-16 entre Berga i Bagà. El conseller Damià Calvet va explicar la setmana passada que el 2+2 complet era “inassumible econòmicament” per la Generalitat i s’enfilava als 700 milions d’euros. Per això –va explicar- el Departament de Territori va explorar alternatives i s’ha decantat per aquests dos trams amb tres carrils i barrera mòbil.

Segons Calvet, la solució suposarà “un impacte ambiental molt menor” i permetrà “gestionar la mobilitat amb intel·ligència, sostenibilitat i viabilitat econòmica”. El conseller defensa que el nou projecte –que serà en exposició pública fins a finals de gener- és “coherent amb les xifres d’intensitat de trànsit”: en dies festius passen per la C-16 al Berguedà uns 20.000 vehicles, mentre que en dies laborals la xifra es redueix a menys de la meitat.

damia-calvet-bergueda

Damià Calvet explica el projecte al costat del president del Consell Comarca, Josep Lara, la setmana passada. MARC CANTURRI

Lara: “És un projecte realista”

La proposta del Govern ha comptat amb l’acceptació del PDeCAT, Esquerra (ERC) i el PSC. Instants abans de la reunió del conseller Calvet amb els alcaldes, el president del Consell Comarcal del Berguedà i alcalde de Guardiola, Josep Lara (PDeCAT), va assegurar que el projecte del Govern “és molt més realista que el desdoblament total” i va destacar la necessitat d’una actuació a la C-16: “Visc a l’Alt Berguedà i pateixo els col·lapses cada dia. Abans era en dies molt concrets, ara és l’habitual cada cap de setmana”.

Esquerra també ha acabat donant el vistiplau al projecte, tot i que inicialment van pressionar perquè el Govern hi fes el desdoblament total. Algunes veus del partit confiaven que aquest carril reversible fos “un pas més cap al desdoblament total”, però el mateix conseller Calvet va descartar-ho: “Ara mateix, aquesta combinació de 2+2 i tercer carril reversible amb barrera mòbil és l’única actuació que el Govern preveu en aquest tram de la C-16”.

C-16 Consell Comarcal del Berguedà CUP Berga Damià Calvet Ferran Canudas Generalitat de Catalunya Josep Lara Oriol Camps Salvem Coll de Pal Territori i Sostenibilitat

Comentaris