El Berguedà i el Solsonès demanaran a la Generalitat un calendari d’execució de les millores al tram de la C-26 que uneix Berga i Solsona. Dimarts al matí els ajuntaments que ressegueix la carretera es van reunir al Consell Comarcal del Berguedà amb representants de l’ens comarcal i també del Consell del Solsonès.
Va ser una trobada més aviat tècnica, on la majoria de punts de l’ordre del dia van tenir relació amb les al·legacions que el Govern fa anys que treballa per resoldre. La idea de la Generalitat continua sent reduir els revolts de la carretera i eixamplar-la allà on es pugui. Tot plegat, per intentar reduir una dada esfereïdora: entre Berga i Solsona hi ha 45 quilòmetres i, en cotxe, es tarda 48 minuts.
En declaracions a l’Aquí Berguedà, el president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, ha assegurat que la millora de la C-26 és “una obra més que important” per a les dues comarques, ja que tots dos territoris coincideixen imprescindible millorar les connexions entre totes dues capitals.
Preocupa l’estancament dels tràmits per remodelar el tram Montmajor-Navès
A principis d’aquest mandat semblava que el tram de carretera que havia superat més pantalles era el que connecta Montmajor i Navès. De fet, és el tros que presenta més deficiències, amb una carretera molt estreta, amb molts revolts i amb molts quilòmetres sense ni tan sols línia divisòria. Però ha quedat encallat, mentre el tram entre Montmajor i Avià sí que va fent avenços, tot i que són lents.
L’alcaldessa de Montmajor, Maria del Mar Monell, ha explicat a l’Aquí Berguedà que ara mateix el tram Montmajor-Navès és el que més preocupa precisament per aquest estancament. Monell apunta que és un tros delicat perquè hi ha molt trànsit (cada vegada més), els accidents hi són freqüents i hi ha problemes de mobilitat cada vegada que un cotxe s’hi troba un vehicle de grans dimensions.
Per això, els ajuntaments i els consells comarcals clamen perquè la Generalitat fixi un calendari. Volen compromisos clars sobre l’execució de les millores per tal de poder-hi ser més a sobre. I el primer pas per aconseguir-ho és una reunió política, ja que les últimes trobades de la comissió de seguiment han estat amb tècnics de la Generalitat que s’anoten els precs del territori però no poden decidir i ho han de consultar sempre amb els seus superiors. Els municipis entenen que tot plegat alenteix el procés i ja han aconseguit una nova reunió, aquesta vegada amb polítics: serà l’última setmana d’octubre.
El Govern va acceptar no eixamplar tant la carretera a l’Espunyola
A l’altra tram (Montmajor-Avià) fa gairebé quatre anys que el procés està en fase d’al·legacions. Les principals queixes venen del terme municipal de l’Espunyola, on la C-26 passa a tocar de diverses cases i els veïns des d’un primer moment hi han tingut coses a dir.
Un dels punts conflictius és al pas per davant de l’hostal Gran Nom, que en realitat és en terme municipal d’Avià, però afecta eminentment a l’Espunyola. Els veïns de la zona travessen la via sovint i van demanar inicialment un canvi de traçat de la carretera per poder seguir passant de banda a banda com fan fins ara.
Tampoc va agradar d’entrada el nou traçat que Territori contemplava per esquivar la zona de Cal Pius, Cal Marsalet i Cal Parera. El Govern proposava una via que se separi de l’actual al trencant dels Quatre Vents i que no reprengui l’actual carretera fins passat l’Ajuntament. Els veïns demanaven variacions més petites perquè la destrossa dels camps del voltant sigui menor. I ara ajuntament i Generalitat treballen per consensuar per on ha de passar la variant perquè l’impacte mediambiental sigui el mínim. En aquest sentit, l’Ajuntament també demana que s’afini molt bé com queda l’enllaç amb la carretera que porta a Casserres i que s’hi facin les millores que convinguin.
Una altra prec era que s’aplanés el canvi de rasant de Cal Pauet i que es faci un pas elevat perquè el bestiar pugui passar de banda a banda de la carretera.
També hi ha altres precs particulars que, en principi, la Generalitat es presta a solucionar perquè són més senzills. Per exemple, al pas de la carretera per davant de la Pedrera, passat Cal Majoral, els veïns demanen que la via s’allunyi una mica perquè no passi tant a tocar.
Fa uns mesos, el Govern es va reunir amb els veïns de l’Espunyola per escoltar els seus precs. L’alcalde, Albert Altarriba, ha explicat a l’Aquí Berguedà que van veure “molt bona predisposició per consensuar la futura carretera” i això -diu- els va tranquil·litzar, perquè inicialment no les tenien totes. Ja en aquella reunió, el Govern va acceptar no eixamplar tant la carretera i estudiar mesures correctores per minimitzar l’impacte en aquells punts on calia fer una calçada més ampla.
Segons l’alcalde, la prioritat és que es mantinguin els accessos a les finques i camps, a la vegada que es pugui fer una carretera més segura i eliminant els revolts sempre que sigui possible.