Moviments per buscar la majoria al ple que permeti tirar endavant l’estació de busos a la Rasa dels Molins. Ara la CUP està disposada a pressionar la Generalitat perquè incorpori el vial directe entre el sud de la rasa dels Molins i la C-16 al projecte de l’estació. És la condició que Junts ja va posar en campanya per donar suport a la idea d’alçar la infraestructura a la rasa. Els cupaires ho veuen complicat, però hi estarien encantats. De fet, el regidor d’Urbanisme, Aleix Serra, diu que ja han demanat al Govern que ho estudiï, però l’alcalde, Ivan Sànchez, fa una crida a totes les forces que se sumin al front: “Si hi anem tots junts, tindrem molta més força”.
El regidor Serra, això sí, ha deixat clar que, de moment, percep que des del Govern “no estan disposats a fer gaire més inversió que la que implica pròpiament l’estació”. I afegeix que “si hi afegim el desenvolupament de tot un vial nou, per nosaltres seria collonut, però ara mateix no semblen disposats a fer-ho”.
Mentre el govern busca aquests punts d’encaix amb forces de l’oposició, la Generalitat continua avançant en la tramitació per poder licitar les obres de l’estació. Els tècnics del Govern català estan afinant i actualitzant el projecte. La feina que pertocarà a l’Ajuntament és la cessió dels terrenys perquè la Generalitat hi pugui alçar l’estació, més endavant. Arribats al moment, el regidor d’Urbanisme garanteix que no hi haurà problemes per fer la cessió.
La incògnita: la posició que agafarà Junts
La CUP i ERC estan alineats en la defensa de l’estació a la rasa dels Molins, però les eleccions del 28M els empenyen a haver de cedir en alguns aspectes per poder-ho tirar endavant. Junts va deixar clar en campanya que la seva condició era el vial fins a la C-16, tot i que el seu candidat, Ramon Caballé, va matisar en el debat de l’Aquí Berguedà al Cine Catalunya que faria “valdre la força de Junts”, però no n’entorpiria la construcció.
El vial també podria acostar el PSC
El PSC ha expressat en tot moment els seus dubtes per la futura ubicació i, sobretot, pel procés que s’ha seguit per decidir on anirà. La CUP defensava a principis del mandat passat que calia fer un procés participatiu per triar la ubicació, però va acabar tirant pel dret per accelerar terminis, i això no va agradar en absolut als socialistes.
A un any de les eleccions, els socialistes van dir que l’estació a la rasa no era “encaixable” perquè li faltava “un accés ràpid i directe” a la C-16 i que, sense aquest accés, hi podia haver problemes greus de mobilitat al centre de la ciutat. El vial que ara la CUP es presta a reclamar hauria de resoldre-ho. Més enllà d’això, el grup socialista ha dit en tot moment que s’imagina la rasa dels Molins com “un gran espai verd al centre de la ciutat” i l’estació podria alterar aquesta idea.
BeGI, el color més allunyat de la rasa
No és cap novetat: Berga Grup Independent (BeGI) no vol que l’estació de busos es faci a la rasa dels Molins. Des de fa mesos, adverteixen que ocuparà un 25% de la zona verda del parc i que agreujarà els problemes de mobilitat a la zona. A més, asseguren que el vial fins a la C-16 és una obra faraònica i complexa que veuen impossible de portar a terme.
Per a ells, la solució que esquivaria totes les problemàtiques és decantar-se per l’estació a la Font del Ros. Ja en campanya, van plantejar recuperar el projecte antic que imaginava la infraestructura a tocar de la zona que actualment ocupa el pàrquing de l’entrada sud de Berga.
L’associació de veïns, l’altre gran escull pel govern
Representants de l’associació de veïns de la Rasa dels Molins van aprofitar un acte de campanya de BeGI per deixar clar que portaran el cas als tribunals, si el govern no fa marxa enrere. Els preocupen els problemes de mobilitat que comportarà la futura estació i alerten que en el futur podria quedar petita perquè el nombre de busos que hi operaran anirà creixent.
L’entitat veïnal també defensa que la futura estació ha de tenir una dimensió comarcal i, com a tal, ha de permetre’s un ampli aparcament. A la rasa dels Molins, no l’hi tindria. “Si ha de ser una estació local, ja està bé on està”, fins i tot asseguraven representants de l’AVV, fa uns mesos.
En aquest escenari, el govern ja es fa a la idea que el consens entès com la unanimitat serà “impossible”. Això sí estan disposats a aplicar retocs que permetin generar majories més àmplies, dins i fora del ple, i entenen que el vial també calmaria els ànims d’una part important de la població. Mentrestant -ha dit el regidor Serra- el govern municipal es manté ferm en la ubicació perquè “tots els informes ens diuen que és viable” i defensa que el que fan, en tot el procés tècnic, és “vetllar perquè tot el procés sigui impecable”. I, de moment, garanteix que ho està sent.