BeGI, disposat a frenar l’estació de busos a la rasa dels Molins i recuperar la idea de la Font del Ros

Defensen que ni el projecte de la rasa dels Molins és tan ràpid com promet l'actual equip de govern ni l'alternativa a la Font del Ros és tan complexa urbanísticament.

Berga Grup Independent (BeGI) no vol que l’estació de busos es faci a la rasa dels Molins. Han estudiat l’últim projecte que la Generalitat ha fet arribar a l’Ajuntament i no els ha convençut en absolut. Critiquen que l’estació no seria ampliable, que ocuparia un 25% de zona verda del parc central i que agreujaria els problemes de mobilitat que existeixen a la zona en hores punta. A banda, apunten que el projecte antic a la Font del Ros esquivaria totes aquestes problemàtiques i, per això, estan disposats a fer marxa enrere i recuperar-lo, si les eleccions de diumenge els permeten entrar a govern.

L’agrupació d’electors no considera vàlids els arguments de la CUP, que defensa que la rasa dels Molins és la ubicació més immediata per fer les obres i la més cèntrica. La candidata de BeGI, Judit Vinyes, assegura que la licitació a la rasa dels Molins “no serà tan ràpida com els sembla” i ha apuntat que “encara s’ha de passar un procés d’al·legacions i dependrà de l’oposició que hi trobin”. A banda, l’arquitecte Lluís Minoves, número 3 de la llista, ha tret importància a la ubicació i ha assenyalat que la Font del Ros “és a no massa minuts a peu”.

BeGI ha convocat els mitjans i el veïnat a un acte on han exposat una sèrie de plànols sobre el projecte a la rasa dels Molins i la idea per a la Font del Ros. Sobre la rasa dels Molins, alerten que s’ocuparà una quarta part del parc central i que “s’hi traslladaran els problemes de mobilitat que ara hi ha al passeig de la Pau”. Tampoc els convenç el semàfor intel·ligent que es vol col·locar al revolt del Pere III per fer aturar els vehicles i facilitar el gir dels autobusos, i asseguren que “empitjorarà la circulació en un lloc on ja és complicada”. En aquest sentit, el número 2 de la llista, Ramon Safont, ha alertat que la situació pot arribar a dificultar la feina als cossos d’emergències.

A la Font del Ros, en canvi, només hi veuen avantatges. D’entrada, han desmentit que calgui fer grans tràmits, ja que -segons diuen- els terrenys de la vora de l’actual aparcament ja són de l’Ajuntament. De fet, s’han presentat a l’acte amb documents oficials que acrediten que l’Ajuntament els té des de fa més de 10 anys. Entenen que això aplana el terreny i, a més, ofereix opcions d’ampliació futures per a l’estació i, fins i tot, l’oportunitat de crear més aparcaments. Pel que fa a circulació, també ho veuen amb més bons ulls, atès que els busos farien tota la rotonda -ja dimensionada perquè puguin fer el gir- i tindrien un vial per entrar a la zona de l’estació. Després també s’hi preveu habilitar un vial de sortida que ja els deixaria encarats cap a la sortida de la ciutat. Pel que fa a la zona de l’estació, veuen possible encabir-hi nou andanes i millorar el projecte de la rasa dels Molins, que en preveu set.

L’associació de veïns promet oposició i ho portarà als tribunals

Representants de l’associació de veïns de la rasa dels Molins també han assistit a l’acte de BeGI i han deixat clar que s’hi oposaran legalment. Han posat el cas en mans del seu advocat i estan convençuts que el jutge els donarà la raó, si acaba fent falta fer-li arribar la informació.

Els preocupa els problemes de mobilitat que temen que comportarà l’estació i també alerten que el nombre de busos que circulen per la ciutat augmentarà en el futur i l’estació quedarà petita. “No hi ha cap estació al món que pel mig hi passi un carrer”, critica Jordi Puntas, president de l’associació de veïns, preocupat per la seguretat. I afegeix que “a Palamós estan fent la mateixa estació, amb set andanes, però en un espai idoni i per la meitat de diners”.

Puntas ha deixat clar que, des de l’associació de veïns no tenen “cap intenció de propiciar una guerra entre barris per qui es queda l’estació”, però sí que defensen que “si de debò això ha de ser una estació comarcal, cal buscar un altre lloc on la gent de la resta de la comarca pugui aparcar i agafar el bus”. “Si ha de ser una estació local, ja està bé allà on està”, ha conclòs.

La CUP es troba els veïns

Aquesta tarda la CUP ha organitzat una passejada per la ciutat per detallar els projectes urbanístics que presenten al seu programa. Un punt de l’itinerari era la rasa dels Molins, per parlar de l’estació, i quan hi han arribat, s’han trobat els veïns, que pocs minuts abans eren a l’acte de BeGI.

Al micròfon de Ràdio Puig-reig, el regidor d’Urbanisme, Aleix Serra, ha desmentit que les dues opcions (la Font del Ros i la Rasa dels Molins) estiguin en el mateix punt. I ha recordat que la Generalitat ha treballat en l’actualització del projecte i que decantar-se ara per la Font del Ros suposaria “tornar a començar de zero”.

Sobre el projecte a la rasa, Serra ha recordat que tots els informes de mobilitat que s’han fet des de Barcelona hi donen el vistiplau. I ha garantit que la zona verda que s’afectarà, es compensarà per altres bandes. També ha tret importància als aparcaments que es perdran per fer-hi les andanes de bus, i ha afegit que se’n crearan de nous dins de l’estació i es buscaran solucions en altres bandes. En aquest sentit, però, Serra ha afegit que “és el millor lloc perquè la gent hi pugui arribar a peu”.

Sobre la disponibilitat de terrenys a la Font del Ros, Serra ha replicat que “només disposem d’una part dels terrenys” i que, “per aprofitar la que falta, probablement caldria desenvolupar una urbanització que no té cap sentit fer“. I ha afegit que tot això no ho diu perquè sí, sinó que és el resultat de mesos d’estudi tècnic per part de la Generalitat i el mateix ajuntament.

El vial a la C-16 que proposa Junts, punt de trobada de la CUP i BeGI

La CUP i BeGI xoquen en gairebé tots els punts que tenen relació amb l’estació de busos, però coincideixen en un: que el vial cap a la C-16 que proposa Junts és inviable, com a mínim, a curt termini. Judit Vinyes ha assegurat que és una obra “faraònica” i “inviable” i Aleix Serra ha deixat clar que “no hi ha finançament de cap banda” i que “ni la Generalitat ho vol assumir ni l’Ajuntament ho pot assumir”.