La variant de Sagàs, en construcció: així serà el traçat d’una carretera encallada des de fa 10 anys

Les obres han començat aquest gener i s'allargaran uns quinze mesos, de manera que haurien d'estar enllestides pels volts de la Diada de Sant Jordi del 2025.

Ha començat la construcció de la variant de Sagàs, el tram de C-62 que fa deu anys va quedar pendent de millorar i que, fins ara, no s’ha pogut desencallar. La carretera serà completament nova (no aprofita cap vial existent) i solucionarà diversos problemes: esquivarà els actuals revolts del nucli de Sagàs, propiciarà una carretera molt més ampla que l’actual i també desviarà els cotxes d’una carretera (l’actual) que passa a tocar de moltes cases.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Marc Sanglas, ha visitat les obres aquest dimarts a primera hora del matí. Van començar fa un parell de setmanes, el 19 de gener, i es preveu que s’allarguin uns 15 mesos, de manera que haurien d’estar enllestides pels volts de la Diada de Sant Jordi del 2025. A Sagàs, Sanglas hi ha presentat unes obres que rondaran els 7,2 milions d’euros i que propiciaran una variant d’uns 2,8 quilòmetres.

De 6 a 10 metres d’amplada

L’actual tram de C-62 al pas per Sagàs “té només 6 metres d’ample, molts revolts i canvis de rasant”. Ho ha explicat, també aquest matí, el director general d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat. L’alcaldessa de Sagàs, Sílvia Triola, hi ha afegit que és “un tram que s’estreny de cop” i hi ha hagut accidents importants, fet que “preocupa molt” a la zona.

En canvi, la nova variant serà una carretera amb una amplada de 10 metres i amb un punt molt diferencial respecte a la via actual: hi haurà una mitjana d’un metre entre carril i carril que separarà els dos sentits de la marxa. “Millora molt la seguretat”, ha afirmat David Prat, que ha defensat que la nova variant “dona una comoditat als usuaris que la faran servir i facilita molt la convivència dels veïns”.

Sobre això últim, l’alcaldessa de Sagàs ha apuntat que “som un municipi agrícola i això fa que, a la carretera, hi hagi vehicles lents en temporada de sega i vehicles amb bestiar durant tot l’any”.

Representants municipals, amb els de la Generalitat, aquest matí, a Sagàs. M. CANTURRI

Enfortir lligams entre comarques

El secreteri general, Marc Sanglas, ha destacat, a més, que la nova variant “enforteix la comunicació entre les comarques d’Osona, el Lluçanès i el Berguedà” i tanca unes inversions que es van iniciar l’any 2008 i que, segons diu, “han creat lligams que abans no existien entre comarques”.

En la mateixa línia, la delegada del Govern a la Catalunya central, Montse Barniol, ha reivindicat la C-62 com “un dels grans eixos vertebradors”, no només de la Catalunya central, sinó del país. I ha posat la mirada en altres, com la C-26 entre Berga i Solsona, que també avancen fases i podrien desencallar-se a curt i mitjà termini.

Un deute històric

La variant d’Olost —l’última gran inversió a la C-62— es va inaugurar a finals de juliol del 2013. Era una obra similar a la que ara s’impulsa a Sagàs. Com a mínim, pel que fa a l’objectiu: la carretera evitava que el trànsit hagués de passar per dins del nucli d’Olost. La variant era d’uns 2,5 quilòmetres i va costar més de 9 milions d’euros. I se sumava a totes les obres que s’havien fet des d’Olvan i que ja s’enfilaven a 41 milions d’euros per millorar la connexió entre Osona i el Berguedà.

El cas és que quedava pendent un tram: el de Sagàs. En aquell moment, el Departament de Territori explicava que tenia “en fase avançada” la redacció de l’estudi informatiu de la variant de Sagàs i que preveia sotmetre el projecte a informació pública aquella mateixa tardor. Ho va fer, el novembre del 2013, però la variant ha anat molt més lenta del que es podia esperar d’entrada. I fins ara, 10 anys i mig després, no hi han arribat les màquines.