El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat redactarà durant aquest 2021 els dos projectes definitius per a la C-26 entre Berga i Montmajor. Finalment, la Generalitat descarta fer una variant entre Berga i Avià per corregir els revolts que hi ha actualment, després de l’oposició frontal de l’Ajuntament d’Avià, que va presentar-hi al·legacions que van ser admeses. On sí que n’hi haurà una serà a l’Espunyola, on també es milloraran els revolts del traçat i s’eixamplaran els dos carrils de la circulació mig metre.
Foc nou per al tram Berga-Avià
De fet, ara mateix el projecte inicial per a la C-26 entre Berga i Montmajor ja s’ha convertit en dos. El Departament ha fet cas a Avià i ha descartat la variant que pretenia fer entre el polígon de la Valldan i el circuit dels Arbres Blancs, passada l’entrada principal del poble. L’alcaldessa d’Avià, Patrocini Canal, ja va explicar en el seu moment a l’Aquí Berguedà que ho considerava una aberració: “No són ni cinc minuts. El traçat actual es pot aprofitar sense fer una carretera nova, que, a més, suposaria un greuge per als residents del barri de la Creu, ja tindrien un enllaç a la nova C-26 molt pitjor que l’actual”.
Ara mateix, la idea de la Generalitat és impulsar un nou estudi del tram Berga-Avià, d’uns tres quilòmetres de longitud. En el darrer comunicat, de la variant que anunciava fa tres anys, ni se’n parla. I l’objectiu del nou estudi, diu el Departament, és “minimitzar impactes en l’entorn i atendre a criteris de tractament urbà”. La redacció de l’estudi s’ha licitat per 38.000 euros i s’executarà en sis mesos. I mentre continuen els estudis, el Govern català calcula que, quan hi hagi projecte, hi haurà d’invertir més de 3 milions d’euros.
14 quilòmetres menys embolicats entre Avià i Montmajor
Molt més avançat està el tram de la C-26 entre Avià i Montmajor. En aquest cas, el Govern ha tret a concurs la redacció del projecte definitiu per 432.000 euros i un període d’execució de sis mesos. A grans trets, el projecte segueix bastant calcat al del 2018: la Generalitat vol eixamplar cadascun dels dos carrils de circulació mig metre més (de 3 a 3,5m) i vol afegir un voral d’1,5m a cada banda de la calçada. L’executiu català també continua amb la variant al pas de la C-26 per l’Espunyola entre cella i cella. El pressupost per executar el projecte que ara es redactarà és de 24,5 milions d’euros.
En declaracions a l’Aquí Berguedà, l’alcalde de l’Espunyola, Albert Altarriba, ha explicat que, aquests últims mesos, la normativa ha canviat i la carretera ha hagut de passar per un nou període d’exposició pública i al·legacions adaptades a les noves lleis. “Els veïns hem tornat a presentar les mateixes al·legacions i confiem que ens n’acceptin la majoria”, ha dit l’alcalde. A més, l’Ajuntament demanarà poder participar en la negociació de la redacció del projecte definitiu per “intentar que en sortim el més beneficiats possible i que els veïns no en pateixin les conseqüències en negatiu”.
La Generalitat, per la seva banda, dona per superat el procés d’informació pública i l’estudi d’impacte ambiental de l’obra, i ja pensa en la redacció del projecte definitiu. “És un eix que ha de travessar el territori i sabem que, tard o d’hora, s’haurà de fer. No ens hi podem posar molt en contra, però sí que és la nostra obligació vetllar perquè els veïns no en sortim malparats”, conclou l’alcalde.
Més amplitud, també, fins a Navès
El Departament de Territori també ha licitat la redacció del projecte per a la B-420 entre Navès i Montmajor. És un tram de 4,5 quilòmetres i l’obra ha de permetre ampliar la carretera fins als 9 metres d’amplada, amb carrils de 3,5 metres i vorals d’1 metre. També es millorarà el traçat de la via amb la modificació d’alguns revolts i la intersecció amb la C-26.
La redacció d’aquest projecte costarà 270.000 euros a la Generalitat, que fixa un termini de sis mesos per enllestir-ho. Un cop hi hagi projecte i es vulgui executar, la Generalitat estima gastar-s’hi uns 8,2 milions d’euros.