El govern estudia fer una carretera nova a la Valldan per connectar la de Sant Llorenç amb la d’Avià

Els cotxes que baixen de Sant Llorenç i volen agafar l'Eix del Llobregat ja no haurien de passar pel nord de Berga, i podrien agafar la variant de La Valldan

Carretera de Sant Llorenç de Morunys (BV-4241), a l'altura de La Valldan (Berga)

La Generalitat ha encarregat un estudi per veure si seria viable fer una carretera nova que unís la carretera de Berga a Sant Llorenç (BV-4241) amb la d’Avià (C-26), passant pel polígon de la Valldan. L’objectiu és que els conductors que vinguin de Sant Llorenç de Morunys i vulguin agafar l’Eix del Llobregat (C-16) no hagin de travessar el nucli de Berga, per la carretera que passa per sota del Castell de Sant Ferran.

Amb el nou vial de connexió, els cotxes travessarien el polígon per l’oest, i anirien a parar a la rotonda sud. Allà, immediatament podrien connectar amb la variant de la Valldan, i agafar l’eix per la sortida Berga sud. El govern rescata un antic projecte del 2010 que mai no es va fer realitat, i demana a l’equip redactor que l’estudiï i proposi “una nova connexió de la BV-4241 amb la C-16”. El traçat que la Generalitat va estudiar fa tretze anys és aquest:

Projecte de nova carretera a La Valldan per unir la carretera de Sant Llorenç amb la d'Avià

Millores a la carretera de Berga a Sant Llorenç

La nova variant forma part de les obres de millora de la carretera de Berga a Sant Llorenç. El departament de Territori acaba de treure a concurs la redacció del projecte, després d’anys de retards, de projectes guardats al calaix i de promeses incomplertes.

En total, són 29,50 quilòmetres, que passen pels municipis de Berga, Capolat, Guixers i Sant Llorenç, travessen dues comarques (el Berguedà i el Solsonès), i dues províncies (Barcelona i Lleida). A la banda de Lleida, és on s’hi han fet més obres els últims anys, i la carretera és una mica més ampla.

El tram central, entre la riera Aigua d’Ora, a Llinars, i el polígon de la Valldan, és on hi ha més feina per fer. El govern hi vol ampliar la calçada, refoçar els talussos, millorar el paviment i suavitzar els revolts. Als trams on la carretera no es pugui eixamplar, el departament de Territori suggereix habilitar espais als costats perquè els cotxes es puguin apartar quan convingui.

Les obres es calcula que costaran 18 milions d’euros. El projecte ha sortit a concurs per 566.000.

Anys de reivindicacions

El gran projecte de reforma de la carretera de Berga a Sant Llorenç és del 2003, i incloïa una variant que passava per darrere del castell de Sant Ferran. Aquell projecte mai no es va executar, i porta dues dècades guardat en un calaix. El 2009, hi va haver un segon intent.

Els veïns dels municipis afectats i els ajuntaments, sobretot els de Guixers i Capolat, han batallat des d’aleshores perquè la Generalitat es tornés a comprometre amb les obres.

A principis d’octubre, el secreteri de Mobilitat, Marc Sanglas, es va reunir a Guixers amb els alcaldes dels municipis afectats per presentar-los ja algunes “propostes d’actuacions”, i anunciar-los que el projecte estava a punt de sortir a concurs, cosa que ha passat ara.